Followers

Tuesday, March 29, 2011

Jangan Kau Pergi 20



Fiya, aduh!!!! Elman menghentikan motorsikalnya.


Kenapa bang? Hafiya bertanya pelik.


Fiya nak abang sesak nafas ke?


Kenapa? Hafiya melepaskan pelukannya.


Yang Fiya peluk kuat sangat tu kenapa? Elman berkata marah.


Abang ni. Takkan itu pun nak marah. Kalau tak peluk kuat-kuat, nanti Fiya jatuh. Kalau abang tak nak ajar Fiya, cakap jelah, Giliran Hafiya pula merajuk. Elman garu kepala. Kenapa perangai Hafiya sejak kebelakangan ni sangat berbeza.


Aih!!! Nak belajar atau tak? Elman pandang wajah kelat isterinya.


Tak nak. Fiya nak memasak. Akhirnya Hafiya beredar meninggalkan Elman seorang diri.


La…marah pulak. Angin betul. Semakin hari, aku semakin tidak memahaminya. Siapa dia sebenarnya. Elman geleng kepala dan mengekori langkah isterinya.


Disuatu tempat pula, sepasang mata merenung penuh dendam ke arah mereka. Betapa cinta itu membutakan mata dan hati. Kerana cinta, dia sanggup melalui kawasan tersebut hanya untuk menatap wajah insan yang dia cinta. Kerana sikapnya itu, hatinya bertambah terluka bila melihat kemesraan pasangan suami isteri itu.


Aku akan pastikan dia jadi milikku, Bisiknya yakin. Setelah puas meleas rasa geram, dia berlalu meninggalkan kawasan tersebut bersama sumpah seranah pada insane yang tidak tahu apa-apa.



******************************


Cikgu Elman, cikgu dah makan? Elman angkat kepala bila ditegur suara halus itu. Elman tersenyum kemudian geleng kepala.


Belum. Kenapa? Elman bertanya sambil tangannya sibuk membalas mesej isterinya.


Kalau belum, jum..makan sama-sama. Saya pun belum makan jugak. Cikgu Anis dah keluar tadi, Mastura bersuara lembut. Elman melirik pada jam tangannya.


Takpelah. Kejap lagi dah nak balik. Isteri saya dah masak kat rumah. Nanti merajuk pulak dia, kalau saya tak balik makan, Elman menolak dengan lembut. Bukan tidak sudi untuk makan dengan rakan sepejabat, dia hanya tidak selesa hendak makan diluar. Dia hanya ingin menghabiskan lebih banyak masa bersama isterinya. Dalam masa sebulan ni, dia harus menggunakan sepenuhnya masa yang ada untuk memikat Hafiya.


Owh!! Takpelah. Sorry mengganggu, Mastura bersuara perlahan. Wajahnya berubah muram. Perlahan kaki melangkah ke meja kerjanya. Seketika kemudian dia menjeling tajam wajah Elman yang ceria itu. Cemburunya semakin menggila. Tanpa sedar, pensel yang dipegangnya patah kerana terlalu geram.


Cikgu Mastura tak balik lagi? Elman bertanya bila melihat Mastura begitu leka mengadap laptopnya. Gadis itu selalu balik lambat.


Kejap lagi. Nak siapkan kertas soalan budak-budak ni. Cikgu dah nak balik ye? Mastura senang hati bila Elman menegurnya. Kadangkala, dia juga akan balik lambat bila melihat Elman masih belum pulang. Dia sanggup semata-mata ingin melepaskan rindu pada Elman.


Okey. Saya balik dulu. Rindu kat isteri saya, Elman tersengih dan terus berlalu meninggalkan Mastura yang sedang menahan marah. ‘Rindu kat isteri pun nak heboh kat orang. Benci betul,’ Rungutnya dalam hati.



***************


Makkk… Elman tergelak besar bila Hafiya menjerit kuat. Isterinya itu sedang leka melipat pakaian ketika dia sampai di rumah.


Abang… Hafiya menampar lengan Elman yang berada di pinggangnya.


Khusyuk betul buat kerja. Abang datang pun Fiya tak sambut, Elman bersuara romantic ditelinga Hafiya. Hafiya tergelak halus.


Wangilah rambut Fiya. Elman terus mencium rambut isterinya dan bahagian yang lain sehingga Hafiya berasa rimas. Bukan tidak suka, tetapi dia bimbang jika hilang kawalan. Elman sedang menggodanya.


Abang belum makan lagi, kan? Fiya sediakan untuk abang ye? Hafiya bersuara lembut. Elman masih belum melepaskan pelukannya.


Abang belum lapar. Elman bersuara perlahan ditelinga Hafiya. Hafiya tersentak dan pantas melarikan kepalanya.


Kenapa ni? Fiya… Elman bersuara perlahan. Matanya merenung sayu wajah Hafiya. Hafiya geleng kepala dan terus menjarakan dirinya.


Fiya lapar. Marilah. Makan sama, Hafiya mengelak diri. Elman mengeluh namun tetap juga mengekori langkah isterinya. Elman masih merenung wajah isterinya. 2 minggu lagi Hafiya akan kembali ke rumah papanya dan tinggallah Elman seorang diri di kampung.



************************


Mereka bertiga bersiar-siar di sekitar kampong dan akhirnya berhenti seketika di dangau yang terletak di tepi bendang milik Hafiya.


Duduk kat sini teringat masa musim menuai yang lepas. Pertama kali ikut Fiya pergi menuai. Gatal badan abang dibuatnya. Hafiya tergelak halus. Memang melucukan bila Elman terpaksa bergaru sepanjang malam kerana gatal seluruh tubuh. Hafiya juga yang menjadi mangsa bila suaminya itu memaksa dia menggaru seluruh tubuh Elman.


Dah macam kera Fiya tengok. Hafiya tergelak. Elman berdengus kasar. Namun, seketika kemudian, dia tersengih.


Abang seronok sangat malam tu. Dapat peluk Fiya, Wajah Hafiya merona merah bila teringat peristiwa tersebut. Setelah penat menggaru dan menyapu Johnsson’s Baby Powder ke belakang Elman, dia tertidur keletihan. Bila tersedar paginya, dia terkejut bila tubuhnya dipeluk erat oleh Elman.


Malam tu terasa sangat singkat. Kalau boleh, abang nak malam berpanjangan, supaya abang berasa puas peluk Fiya. Elman raih tangan halus isterinya dan perlahan dia mengusap jari-jemari lembut itu. Hafiya tunduk merenung kaki sendiri. Kalaulah masa dapat diundurkan, dia tidak akan mengikut kakaknya ke bilik bersalin. Sekarang, lelaki yang baik seperti Elman terpaksa menanggung akibatnya. Dia sendiri tidak tahu mengapa susah sangat untuk dia menerima Elman.


Abang, maafkan Fiya. Hafiya berkata perlahan. Elman kerutkan dahi.


Maaf? Kenapa? Fiya ada buat salah pada abang? Hafiya angguk kepala.


Apa dia? Elman bertanya lembut sambil tersenyum manis. Hafiya pula merasa serba salah.


Sebab gagal memenuhi kehendak abang, Perlahan Hafiya bersuara. Kepala ditundukan. Elman mengeluh perlahan. Walaupun dia kecewa, namun dia tidak harus memaksa Hafiya kerana dia yakin, masanya akan tiba dan dia harus bersabar. Kan sabar itu separuh daripada iman. Lagipun, mungkin ini adalah dugaan yang Allah S.W.T berikan padanya.


Takpe. Fiya ambil seberapa banyak masa. Tapi, abang harap, takdelah lama sangat. Umur abang semakin hari semakin. Nanti, kalau dapat anak lambat, bila dah tua kelak, orang ingat abang berjalan dengan cucu pulak. Mana abang nak letak muka. Elman berseloroh. Namun, senyumannya mati bila Hafiya tidak ikut sama tergelak. Malah wajah isterinya semakin mendung.


Heii…kenapa ni? Abang gurau je. Hafiya gigit bibir menahan tangis. Perlahan dia memeluk tubuh Elman.


Kenapa abang baik sangat? Abang patut kahwin dengan perempuan yang baik, yang dapat menjadi isteri yang sempurna untuk abang. Tapi, Fiya sering kali mengecewakan abang. Hafiya menangis di dada Elman.


Fiya takut. Elman usap rambut Hafiya.


Apa yang Fiya takutkan? Abang ada. Abang tak paksa, Elman terus mengusap belakang tubuh isterinya.


Sejak melihat Arwah kakak melahirkan Alif, Fiya takut untuk jatuh cinta. Sebab Fiya takut berkahwin kerana, kalau Fiya kahwin, Fiya akan mengandung kemudian melahirkan anak. Fiya betul-betul takut. Elman terkaku. ‘Fiya takut berkahwin? Takut mengandung?’ Otak Elman mencerna segala kata-kata yang diluahkan isterinya.


Apa maksud Fiya takut mengandung? Habis tu, Alif dan Nurina anak siapa? Hafiya tersentak. Wajahnya di angkat. Airmata dikesat pantas. Wajah terkejut suaminya membuatkan Hafiya keliru.


Mereka tu anak Arwah kakak saya dengan Abang Arif, Elman kecilkan matanya. Kenapa dia tidak tahu semua itu?


Abang tak faham. Apa semua ni? Soalnya keliru. Hafiya tersentak.


Mama dan papa tak pernah cerita tentang Fiya pada abang? Elman geleng kepala.


Jadi selama ni, abang ingat Alif dan Ina anak Fiya? Sekali lagi Elman angguk kepala.


Jadi mereka bukan anak-anak Fiya? Giliran Elman pula bertanya dan Hafiya pula mengangguk kepala.


Tapi kenapa mereka dijaga oleh Fiya? Dan, kenapa pulak Fiya kahwin dengan Arif? Hafiya mengeluh.


Fiya terpaksa. Lagipun, Fiya takde sesiapa pun kat dunia ni selain kakak dan keluarga dia. Selepas kakak meninggal dunia, Fiya terpaksa tinggal bersama Abang Arif dan anak-anak. Jadi, untuk mengelak perkara lain terjadi, kami oun berkahwin. Sebetulnya, Fiya juga tak sanggup berpisah dengan Alif dan Ina. Kerana itu, Fiya kahwin dengan Abang Arif. Tapi, abang Arif tak sanggup terima Fiya jadi isteri dia, sebab wajah Fiya yang seiras Arwah kakak. Elman angguk kepala.


Kenapa Fiya buat macam tu? Habis tu mengapa dia ceraikan Fiya? Elman menarik Hafiya ke dalam pelukannya. Perasaan sayang semakin menebal dihatinya untuk Hafiya. Hafiya mengeluh dan membalas pelukan suaminya. Nasib baik mereka berada di kawasan yang agak sunyi dan terlindung dari pandangan orang ramai. Waktu petang-petang begini memang kurang orang lalu lalang.


Kan dah cakap tadi. Dia tak sanggup berhadapan dengan Fiya sebab wajah Fiya seiras dengan Kak Diah. Elman angguk kepala.


Habis tu macamana dengan Alif dan Nurina? Kenapa Fiya yang jaga? Lelaki tu dah kahwin,kan? Kenapa dia tak nak jaga mereka berdua? Hafiya pukul dada Elman.


Abang ni. Banyak betul soalan. Alif dan Ina tu, Fiya yang nak jaga mereka. Fiya sayang sangat pada mereka. Susah untuk Fiya lepaskan mereka. Hafiya menerangkan semuanya pada Elman.


Kenapa selama kita berkahwin, masa Alif demam hari tu, baru abang jumpa dia. Sebelum ni tak pernah pun? Atau dia nak balik dengan Fiya? Elman bertanya musykil.


Ehh...Abang ni. Ke situ pulak. Mana ada. Agakanya dia takde masa, Hafiya menjeling tajam. Malas hendak menceritakan tentang masalah lain.


Selama ni abang ingat abang kahwin dengan janda beranak dua. Rupa-rupanya abang silap. Hafiya gigit bibir. Geram mendengar kata-kata Elman.


Kenapa? Kalau betul Alif dan Ina tu anak Fiya, abang nak buat apa? Elman peluk erat tubuh isterinya.


Kalau abang tahu, sejak mula lagi abang pikat Fiya sampai jatuh cinta kat abang. Maafkan perangai abang yang kasar dulu tu, ye. Elman berkata nakal. Hafiya tersengih.


Fiya cintakan abang? Soalan yang membuatkan Hafiya terkelu.


Errr..itu…Fiya…itu..err.. Dia gugup. Elman mengeluh.


Takpe. Siapalah kita ni nak dicintai. Elman berjauh hati. Perlahan tangannya membuka pintu kereta. Alif yang sedang leka bermain di dalam kereta di sapa perlahan.


Alif, ibu tak cintakan papa, Ujarnya perlahan sambil membuang pandang ke hadapan. Hafiya garu kepala yang tidak gatal.


Marah? Macamana ni, Hafiya renung wajah Elman. Kemudian dia tersengih nakal. Perlahan dia duduk di sebelah Elman. Sebelah tangannya diletakkan di belakang. Perlahan-lahan tangannya menghampiri leher Elman. Tanpa amaran, terus ditariknya dan dicium pipi suaminya. Terkejut Elman.


Nakal. Takpe. Tunggu. Sampai rumah nanti abang balas. Hafiya angkat kening. Mencabar suaminya. Elman geleng kepala.


********************************

p/s; Salam. sori buat kalian tertunggu2 n3 terbaru. penyakit M datang melanda...huhuhuhu....ini saja yang termampu. harap korang puas hati...kalau tak best, terpaksa jugak korang layan...sori sangat2.....

8 catatan:

itu_aku +_^zue said...

heehehe
suka perkembangan diorg ni
post la n2 slalu yer

sjsm said...

suka2...hehee...terubat gak rindu kat elman&fiya...tme ksh cik writer...

korro suffian said...

entah nkenapa aku dapat merasakan sesuatu yang ta elok akan berlaku....
why mesti ade pompuan gedix ye??

memang aku dah agak dah... lepas elman tahu sume citer tu.. dia akan bertambah sayang pada fiya..

love u all...

kaira_syuma said...

zue, tq...sori sbb lmbt post new n3..hihi..akan di usahakan..;P

sjsm, sy pun rindu jugak dgn mereka berdua ni...

korro suffian,tqvm..mmg elman semakin syg...

Ema Emaharuka said...

Wah sukenya diorang...
Kapan ekk mrka punya baby?he
x nak fiya n elman berpisah..

MaY_LiN said...

nak lagi

Ibu Hafiz said...

Suker sangat... akhirnya Elman tahu Fiya ni bukan ibu kandung Alif & Ina.. Fiya dah luahkan rasa takut dia utk pregnant... hopefully Elman boleh tolong Fiya utk over come the trauma.. sian Fiya yg innocent & Elman berharap.. :-)

Cikgu Mastura ni...awatlah nyibuk gan Elman? Tak sukerlah cikgu perempuan berperangai sebegitu... terimalah hakikat Elman dah kahwin dan bahagia dgn isterinya.. memalukan diri sendiri nanti bila dah kronik...

thanks kaira.. tunggu next entry lak.. :-)

nursya said...

akhirnyer ade gak n3 br...
suka elman ngn fiya...

x sk kat masturah..
cbuk dok ngacou jer...
huhuhu...