Followers

Wednesday, November 21, 2012

Relaku Pujuk 16




“En.Haikal....” Aku tersenyum manis dihadapan En.Haikal.


“Errr...Mawar? Awak sorang?”


“Taklah. Ta da... Sitah. Yang comel ni Isha,” Aku tersengih sambil memeluk lengan Isha dan Sitah.


“En.Haikal seorang ye? Takkan sorang lagi?” Aku pandang sekeliling. Tak mungkin dia keluar seorang diri lagi. Kasihan pula dekat dia ni. Takkan lelaki handsome macam En.Haikal ni takde teman wanita? Macam pelik je. Takkan dia tak normal? Eiiii...Minta jauhlah benda tak elok tu. Tapi, Sitah pernah cakap yang En.Haikal ni playboy. Kenapa sepanjang aku kenal dia, tak pernah pulak dengar gosip dia dengan mana-mana perempuan. Kecuali dia digosipkan dengan aku.


“Saya dengan...”


“Hai, sayang. Baru sekejap I pergi, sempat pulak you nak mengorat.” Kami bertiga saling berpandangan. Senyum kelat terukir dibibir En.Haikal.


“Owhhh!! Hai...kakak cantik. Teman wanita En.Haikal ye?” Aku menegur ramah sambil menghulur tangan padanya tetapi tidak disambut.


“Siapa budak-budak ni? You kenal?” Aku kerutkan dahi. Setelah tanganku tidak disambut, aku membelek tanganku.


“Pekerja kat kilang. Kawan saya juga,” Aku sempat melihat senyum sinis gadis tersebut.


“Selera juga you nak berkawan dengan mereka ni.” Wah!!! Cantiknya bahasa.


“Sitah, Isha..ermmm tangan aku pelik ke?” Mereka berdua kerutkan dahi. Riak meluat jelas terpancar diwajah mereka berdua.


“Pelik? Biasa je. Kenapa?”


“Kenapa kakak ni tak nak salam dengan aku ye?” Aku bersuara perlahan pada Sitah dan Isha. Mereka berdua geleng kepala. Perlahan aku menghampiri En.Haikal.


 “Kakak ni lelaki ke perempuan?” Aku berbisik sedikit ke telinga En.Haikal. En.Haikal menyembunyi gelaknya.


“Perempuan.” Balasnya.


“Kenapa dia tak nak salam dengan saya?” Aku berbisik lagi.


“I tak suka bersalam dengan perempuan yang entah apa-apa. Jom..Karl cepatlah. I dah lapar ni,” Wajah En.Haikal jelas tidak puas hati.


“Okeylah. Bye En.Haikal. Bye kakak cantik yang pelik,” Terbeliak matanya. Kami bertiga tergelak riang.


“Mawar, macam-macamlah kau ni.” Sitah tolak kepalaku.


“Siapa lelaki handsome tu? Tak salah aku, dia lelaki yang sama bersama kau masa kali pertama aku jumpa kau,kan?” Isha menyiku perutku. Aku angguk kepala.


“Itulah lelaki idaman Mawar.” Sitah menjawab sambil tersengih.


“Merepek je kau ni. Lelaki handsome macam tu mana layak bergandingan dengan aku ni.”


“Apa pulak merepek. Hari tu dia dukung kau.”


“Ala...Kalau orang lain yang pengsan, dia akan buat perkara yang sama.” Sitah tersengih.


“Mawar, aku lupa nak tanya kat kau tadi,  abang aku ada telefon tak?” Isha pandang wajahku.


“Abang kau? Err... Ada..hahhh..ada. Kau yang bagi nombor telefon aku kat dia ye?” Isha tersengih. Sitah buat muka pelik. Aku tersenyum namun senyumanku jelas terpancar riak bersalah. Aku tak cerita lagi kes tu pada Sitah. Mana sempat nak bergosip bila kami berdua berlainan shiff. Kalau aku kerja siang dia pula kerja malam. Waktu cuti je, kami dapat berjumpa itupun kalau Sitah tak OT a.k.a over time. Hujung tahun macam ni, tempahan bahagian mereka semakin meningkat.


“Kenapa dia call kau malam tu?” Alamak!! Aku ingat nak rahsiakan hal tu. Nampaknya terpaksalah aku bagitahu jugak.


“Ala..dia minta maaf kat aku sebab, sebelum aku pengsan hari tu, masa dia nak beredar, sikunya terkena kepala aku. Aku pula pengsan tak lama lepas tu. Tapi, bukan pengsan sebab kena siku dia. Malam sebelumnya, aku tidur lambat sebab nak habiskan novel yang aku beli minggu lepas.” Panjang lebar aku bercerita. Ketika itu kami bertiga sedang duduk di Mc’D.


“Sebab nak minta maaf je?” Isha tayang riak tak puas hati.


“Dia call kau, Mawar?” Sitah pula bertanya. Aku angguk kepala.


“Dia takut siku dia yang menyebabkan aku pengsan.” Aku ketawa besar.


“Macamlah siku dia tu kuat sangat.” Aku tergelak lagi bila mengenangkan kegugupannya ketika meminta maaf padaku. Mereka berdua hanya tersenyum.


“Aku ingatkan dia nak mengorat kau. Terus aku bagi tanpa banyak tanya. Abang aku tu, perangai dia bukan boleh diteka. Tapi, malam tu suara dia risau sangat. Tak pernah aku nampak abangku tu sibuk pasal orang lain selain dari kami sekeluarga.” Aku kerutkan dahi.


“Dia rasa bersalah sebab dia ingat dia dah cederakan aku.” Apa nak dihairan. Kalau aku ditempat dia, aku pun akan buat perkara yang sama. Aku tersenyum lagi.


“Mawar, kau dengan En.Haikal tu memang takde apa-apa,kan?” Aku kerutkan dahi bila mendengar soalan dari Sitah.


“Kau tak percayakan aku?”


“Bukan tak percaya. Tapi, aku sakit telinga dengar mereka kat department aku tu asyik mengata kau.”


“Ala... biarlah. Janji aku bukan seperti yang mereka kata. Kau kenal aku,kan?” Sitah angguk kepala.


“Habis tu, apa nak risau. Aku masih sedar dirilah.” Sitah ni. Dia pula yang bingung. Biasalah tu. Mulut manusia mana kita dapat nak tutup. Kalau mulut tempayan, dapat juga ditutup.


“Abang Asran?” Aku kerutkan dahi.


“Abang Asran? Kenapa dengan dia?” Aku menghirup Ice Lemon Tea sambil mataku memandang wajah tak puas hati Sitah. Isha menjadi pendengar.


“Kau tak rasa apa-apa kat dia? Berdebar-debar bila berdekatan dengan dia. Atau... rasa nak tengok dia je. Macam kau tengok Ishamudin tu,” Hukkk...hukkkk... Aku terbatuk. Kenapa tiba-tiba sebut nama Ishamudin. Aku pandang wajah Isha. Isha pandang wajah aku. Tentu dia hairan bila Sitah kaitkan nama abang dia.


“Kenapa dengan abang aku?” Kan dah kata. Kantoilah aku SS( Syok Sendiri) kat abang dia.


“Dulu masa mula masuk kerja, dia minat someone ni. Dia suka tengok lelaki tu berjalan, muka pulak serius 24 jam, walaupun hakikatnya dia hanya terserempak lelaki tu tak sampai 5 minit dalam masa 8 jam bekerja. Semua tentang lelaki tu, dia nak tahu. Bila lelaki tu dekat, jantungnya berdegup kencanglah. Lepas tu balik asrama bercerita tentang lelaki tu sampai rimas aku dibuatnya. Nasib baik masa kami berjumpa 2 kali seminggu.” Aku hanya mampu mengeluh lemah bila Sitah membuka cerita lamaku.


“Kau syok dekat Abang Sham?” Isha dah mulakan sesi soal jawab. Aku angguk kepala. Lemah sekali.


“Tapi itu dulu. Masa tu, aku baru masuk kerja. Aku ni suka tengok lelaki handsome. Lebih-lebih lagi lelaki yang tak suka melayan perempuan. Pendek kata, abang kau jenis yang aku minat.” Isha tergelak halus.


“Kalau kau kenal dia yang dulu, mungkin kau takkan kata dia macam tu. Dulu dia okey. Lepas kekasih dia curang, dia jadi macam tu. Lama tau mereka bercinta. Kalau tak silap aku mereka bercinta sejak dari sekolah menengah sampai masuk U, tapi lepas tu, mereka berpisah sebab perempuan tu jumpa lebih ramai lelaki kacak kat U tu.” Isha pula bercerita. Aku mendengar dengan tekun. Rupanya ada sejarah sedih. Patutlah pandang orang macam tak nampak. Mesti dia ingat perangai aku macam tu juga.


“Mawar ni tak payah di hairan kalau ramai lelaki yang mengelilingi dia. Sejak sekolah menengah lagi, ramai pelajar lelaki yang suka berkawan dengan dia. Maklumlah perangai dia ni agak kasar. Yang paling best berkawan dengan dia ni, kalau orang bercerita tentang bola, dia ikut sekaki, kalau cerita tentang motorsikal, F1 dan macam-macam lagi, memang dia suka sangat.” Aku tersengih lagi. Nak buat macamana. Aku dan abangku memang satu kepala. Semua benda yang dia minat, aku minat jugak.


“Hah... Dah jauh kita ni melalut. Lepas ni nak pergi mana?” Mereka berdua pandang wajahku.


“Dah lambat ni. Balik jelah. Nanti abang aku bising pulak. Minggu ni aku balik rumah mak aku. Abang aku pun cuti jugak. Minggu depan dia dah nak kahwin. Korang jangan tak datang pulak.” Kami berdua tersengih.


“Aku tak tahu lagi. Mungkin terpaksa kerja lebih masa.” Sitah awal-awal lagi tak dapat nak berjanji. Aku? Aku ikut mak akulah.


“Mawar, kau datang awal,kan?” Aku angguk kepala.


“Ye. Mak aku kata, kami kena datang awal dan bermalam kat rumah kau 4 hari 3 malam. Mak kau bagi tiket percuma kat mak aku. Lamakan?” Nampaknya cuti Krismas tahun ni, dihabiskan di kampung Isha. Isha dan Sitah tergelak.


“Uiii...Lamanya. Bertuah dapat tiket free. Peraduan apa yang mak kau sertai tu? Tapikan, bila difikirkan, macam kau yang nak kahwin.” Sitah tergelak. Aku muncung mulut. Isha turut sama ketawa.


“Hahahaha...Mana tahu, abang aku tak jadi kahwin dengan Kak Diah, terpaksalah kau jadi penggantinya. hahahhaa”  Mereka ketawa lagi.


“Hah!!! Gila kau, Isha. Minta jauh. Kahwin dengan lelaki sombong tu? Tak nak aku,”


“Elehhh...sombong. Kalau betul baru tahu.” Sitah tolak bahuku.


“Kau ni, tak baik cakap macam tu. Nanti, betul-betul mereka tak jadi berkahwin, siapa yang malu. Mereka dan keluarga mereka,” Hahahhaa...Kami bertiga tergelak lagi.


“Kalau terjadi, aku paksa mak aku pinang kau jadi isteri Abang Sham.” Isha tersenyum lebar. Aku mencebik bibir.


“Berangan tak sudah,”


“Itu lagu Hattan kan?” Sitah menyampuk.


“Jay Jay lah. Joget Angan Tak Sudah. Merepek je kau ni,” Petang tu kami bertiga habiskan masa dengan bergelak ketawa. Ada sahaja perkara yang membuatkan kami bertiga ketawa.


********************************
p/s : Salam semua... maaf sebab lambat post n3 terbaru.. kesibukan melanda sejak berpindah ke ofis baru.. pejabat dah jauh daru rumah. sampai rumah pulak tak sempat nak menghadap laptop. kepenatan melampau...

2 catatan:

eija said...

woo jgn lah mulut dorg msin...xmau ar mawar kwen ngn sham....

MaY_LiN said...

huhu...
bile la nk smp part sham berbaik ngan mawar ni