Followers

Monday, November 22, 2010

Jangan Kau Pergi 12

Hafiya terus menepuk punggung Alif yang sedang nyenyak tidur di dalam pangkuannya. Elman disebelah tekun memandu. Mereka sama-sama mendiamkan diri. Hafiya teringat kejadian semalam. Kejadian yang hampir membuatkan dirinya pengsan lagi. Selepas memberi Ina makan dan menidurkan semula anaknya itu, Hafiya kembali ke bilik mereka. Ketika sampai dibilik Elman tiada dibilik. Hafiya pun terus masuk ke bilik air untuk mencuci muka. Hampir 5 minit mencuci muka dan memberus gigi, Hafiya keluar. Ketika dia keluar dari bilik air, wajah Elman terpancul dihadapan pintu bilik air.

“Awak ni kenapa?” Hafiya bertanya pelik. Elman tersengih nakal. Hafiya kecilkan mata. Wajah suaminya ketika itu sangat pelik. Seperti menyimpan niat yang tak elok.

“Kita sambung yang tergendala tadi okey tak?” Hafiya kerutkan dahi. Wajah nakal suaminya membuatkan Hafiya sedikit kecut. Perlahan dia berudur ke belakang.


“Jangan nak buat apa-apa kat saya. Nanti saya menjerit,” Hafiya bersuara gugup. Elman garu kepala sambil terus tersenyum.

“Kenapa pulak nak menjerit.” Elman bersandar di dinding bilik. Matanya memerhati jari-jemarinya. Hafiya berundur ke belakang bila Elman semakin menghampirinya.

“Saya nak tidur.” Hafiya terus melompat ke atas katil dan menarik kain selimut menutupi tubuhnya. Elman tergelak.

“Ehh...apa awak nak buat ni?” Hafiya bertanya gugup bila merasakan tangan kasar itu memeluk pinggangnya. Kepala mula terasa pening, namun Hafiya berusaha mengawalnya. Bimbang Elman akan mengambil kesempatan ke atasnya jika dia pengsan.

“Saya nak peluk isteri saya, salahkah?” Hafiya berusaha menolak tubuh Elman yang terasa melekat dibelakangnya. Elman pula tergelak sakan. Dapat melihat wajah kelat isterinya itu memang menambahkan keceriaan dalam hatinya. Sehari tidak mengusik si isteri memang tidak lengkap hidupnya. Semakin Hafiya menolak semakin kuat tangannya memeluk pinggang isterinya.

“Awak...awak...saya...sa..ya.” Hafiya tercungap-cungap. Dadanya terasa sesak. Darah gemuruhnya datang lagi. Elman tersentak dan terus melepaskan pelukannya bila menyedari Hafiya hampir pengsan.

“Awak tak apa-apa?” Elman membantu Hafiya duduk dan mengurut belakang tubuh isterinya. Hafiya mengusap dadanya yang terasa sesak nafas. Setelah reda, Hafiya menghadiahkan jelingan maut pada isterinya.

“Kenapa tengok saya sampai macam tu sekali? Saya gurau je tadi.” Elman berkata gugup. Hafiya berdengus kasar dan terus menarik kain selimut menutupi badannya.

“Awak ni lucu betullah. Saya nak ingatkan, saya ni suami awak, saya boleh buat apa saja pada awak. Jadi, saya nak awak biasakan diri dengan saya. Lagi satu...” Hafiya berpaling ke arah Elman. Dia tidak sedar mereka sudah jauh meninggalkan perkarangan rumah keluarga Elman. Hafiya pandang ke belakang. Nurina sudah tertidur. Alif juga begitu. Lama juga dia mengelamun tadi. Semuanya kerana lelaki disebelahnya itu.

“Apa yang awak merepek ni?” Hafiya bertanya pelik. Wajah Elman ditatap dengan riak kurang pasti.

“Apa yang merepeknya pulak? Memang betul saya ni suami awak. Kenapa? Tak dapat terima kenyataan yang awak sudah berkahwin lagi?” Elman bertanya sinis. Hafiya mengeluh. Malas hendak bergaduh dengan Elman. Tetapi lelaki itu tidak memahaminya. Dia tidak suka bergaduh, baginya bergaduh hanya menambah masalah. Tapi kenapa Elman suka sangat menimbulkan masalah yang akhirnya membuat mereka bergaduh.

“Malas nak layan awak. Saya nak tidur,” Hafiya pejamkan mata.

“Err...Mana boleh awak tidur masa saya tengah memandu? Nanti kalau saya pun tidur, alamatnya kita semua duduk kat dalam rumah tiang dua lah jawabnya,” Elman menoleh sekilas pada isterinya. Hafiya membulatkan matanya.

“Mulut awak ni, tak ada insuran agaknya. Boleh pulak dia sebut perkara-perkara pelik macam tu,” Hafiya membebel. Elman tersengih.

“Kalau awak tidur, siapa nak temankan saya. Saya tak suka kalau keadaan sunyi sangat. Bolehkan, sayang?” Elman bersuara manja. Berdiri bulu roma Hafiya mendengar suara manja suaminya.

“Eiii...awak ni, seram saya dengar awak cakap macam tu. Tak sesuai langsung,” Hafiya gosok lengannya yang tiba-tiba terasa sejuk. Elman tersengih.

“Kenapa? Suami awak yang dulu tu tak pernah panggil awak sayang?” Hafiya menjeling lagi. Dia tidak suka perkara lama diungkit.

“Boleh tak awak jangan ungkit kisah lama saya. Ianya takde kena mengena dengan awak. Dan, lagi satu, saya tak suka awak peluk saya sesuka hati.” Hafiya berkata geram. Elman tersenyum. Teringat kejadian semalam. Beberapa saat kemudian dia tersenyum lagi. Nampaknya sudah ada perubahan. Dari hari ke hari, Hafiya sudah mula senang didekati. Dia sudah berjaya mengatasi rasa takutnya bila disentuh oleh Elman.

“Ye ke? Rasanya memang ada kena mengena pun. Saya nak tahu juga, kenapa lelaki tu sanggup tinggalkan isteri dan anak-anaknya. Kalau berkahwin dua atau tiga bulan, tak mengapa jugak. Kamu berdua dah ada anak, tapi kenapa masih juga berpisah? Tak kasihan dekat budak-budak ni?” Elman sentuh kepala Alif. Hafiya mengeluh.

“Kalau tak tahu cerita, tak payah nak buat kesimpulan.” Hafiya bersuara tegas. Elman jungkit bahu.

“Tapi, sebagai suami, saya berhak untuk tahu kisah silam awak. Lagipun, dengan cara perkahwinan kita ni, rasanya awak memang patut jelaskan semua perkara pada saya. Saya tak nak ada rasa sangsi antara kita. Awak nak saya berfikir perkara yang tidak elok tentang awak?” Elman bersuara tenang. Hafiya tarik nafas.

“Suka hati awak nak fikir saya ni perempuan yang bagaimana. Kita tak boleh nak paksa orang untuk terima diri kita.” Hafiya berkata perlahan. Hafiya tahu dia terlalu kasar terhadap Elman. Namun dia tiada pilihan lain kerana dengan cara itu dia dapat mengawal diri dari membina harapan yang tidak pasti. Dia serik untuk menganyam harapan yang pasti akan mengecewakannya kelak.

“Kenapa? Awak tak yakin dengan hubungan kita ini?” Elman bertanya lagi. Hafiya berdengus kasar.

“Boleh tak kita jangan bercakap tentang perkara ni dalam dalam masa terdekat. Saya belum bersedia,” Hafiya berkata perlahan. Elman mengeluh.

“Kita harus bincang perkara ni. Kalau boleh saya nak selesaikan perkara ni secepat mungkin. Sebenarnya saya terganggu dengan masalah yang tak pernah selesai antara kita.” Elman bersuara tenang. Hafiya tarik nafas kemudian dia menghembusnya perlahan. Memang, kalau boleh dia pun mahu perkara itu selesai secepat mungkin, namun apa jalan penyelesaian yang ada? Dia sendiri keliru dengan sikapnya. Sebahagian hatinya ingin pergi dari hidup lelaki itu, sebahagian lagi mengharapkan dirinya terus menjadi isteri Elman.

“Saya rasa jalan yang terbaik adalah kita berpisah. Awak tentu ada kehidupan sendiri yang awak inginkan.” Perlahan Hafiya menutur kata.

“Aduh!!!” Hafiya sentuh dahinya.

“Kenapa dengan awak ni? Kenapa berhenti mengejut macamni?” Elman pandang wajah Hafiya dengan satu pandangan yang tajam. Dibelakang, beberapa buah kereta turut sama berhenti mengejut. Mujur juga tiada kemalangan yang berlaku.

“Apa awak cakap tadi? Berpisah? Awak ingat dengan berpisah, perkara ini akan selesai? Begitu?” Hafiya tersentak bila mendengar Elman menjerit kuat. Berkelip-kelip matanya setiap kali Elman bersuara.

“Pernah tak awak fikir apa perasaan saya? Saya baru saja mengajar di sekolah itu dan kena tangkap basah dengan awak lepas tu kena kahwin dengan awak lagi. Saya malu nak mengadap mereka kat sekolah tu, awak tahu bagaimana saya kawal diri?” Hafiya menunduk. Takut hendak memandang wajah Elman yang sedang marah.

“Saya katakan pada diri saya, saya adalah penyelamat awak dan anak-anak awak. Mungkin Allah temukan kita sebab awak perlukan lelaki untuk melindungi diri dan anak-anak. Kalaupun awak tak perlukan saya, fikirkan tentang anak-anak awak. Saya boleh terima mereka dan awak kena ingat selagi awak isteri saya, mereka juga anak-anak saya. jangan pentingkan diri saja,” Elman berkata kasar dan memandu semula. Hafiya tertunduk lagi. Bukan niat hati hendak menimbulkan kemarahan lelaki itu, dia hanya ingin memberi jalan supaya Elman dapat meneruskan hidup dengan perempuan yang dia cintai.

“Maafkan saya. Saya hanya...” Hafiya tersentak bila Elman bersuara sebelum sempat dia menghabiskan bicara.

“Saya tak nak dengar apa-apa lagi. Kalau awak nak tidur, tidurlah. Tolong jangan ganggu saya,” Elman memandang terus ke hadapan. Hafiya mengeluh kecewa.

“Saya minta maaf,” Hafiya sekali lagi memohon maaf. Rasa bersalah timbul bila melihat wajah tegang suaminya. Tentu Elman berkecil hati dengannya.

“Saya tak nak dengar apa-apa dari mulut awak sekarang. Tolong senyap,” Sekali lagi Hafiya terasa hati. Elman benar-benar marahkannya. Sepanjang perjalanan mereka hanya mendiamkan diri. Hafiya terus merenung wajah masam suaminya. Elman membiarkan Hafiya menanggung rasa bersalah.

Ketika mereka sampai di kampung, Azan Maghrib berkumandang. Elman mengejutkan Hafiya setelah selesai membawa barang mereka ke dalam rumah. Hafiya menggosok matanya yang masih terasa mengantuk.

“Dah sampai?” Soalnya perlahan. Dia terjaga bila tangan kasar Elman terkena lengannya ketika lelaki itu mahu mengambil Alif dari pangkuan Hafiya. Elman mendiamkan diri dan membawa Alif ke dalam rumah. Hafiya menggeliat seketika sebelum keluar dari kereta. Perlahan langkah kaki di atur ke tangga. Setelah memastikan tiada barang yang tertinggal, Elman mengunci kereta dan terus berlalu ke bilik mandi untuk membersihkan diri. Hafiya hanya memerhati Elman yang langsung tidak menghiraukan dirinya.

“Awak masih marahkan saya?” Hafiya bertanya sambil mengekori langkah kaki Elman ke bilik air. Elman tetap berwajah selamba.

“Awak, saya minta maaf. Saya janji, takkan ulang lagi perkara tu? Tolong maafkan saya,” Hafiya bersuara perlahan. Bimbang mengejutkan anak-anaknya yang sedang tidur. Elman terus mendiamkan diri. Hanya bunyi air menandakan lelaki itu sedang mandi. Hafiya mengeluh. Kemudian dia terus menuju ke dapur untuk menyediakan makan malam mereka sementara Elman mandi.

************************

5 catatan:

aiRiNa_aiNuN said...

wah elman da merajuk nmpknye...
asal la si hafiya tu x bgtw je cite sebenar..kan seng...mmmm

papepun keep it up writter..
sbr mnggu n3 strusnye...

MaY_LiN said...

nak lg..
hikhikhik

♥cikHanNa ♥ said...

hehe~
ada pekembangan laa diorang nih
bgos3

Anor said...

Aaahlah betul tu Hafiya beritau jelah perkara yg sebenarnya pada Elman kan senang tk payah nk sorok-sorok. Biarlah Elman sendiri yg menentukannya jln kehidupan mereka sekeluarga. Semuga Hafiya juga dpt merasai kebahgiaan hidup berkeluarga bersama suami yg tersayang kan?

izah said...

Best sangat citer ni... bila nak sambung...cepat sikit ekkk... tak sabarla...

Harap2 janganla privatekan blog ni...now dah banyak blog yang saya ikut tak dapat masuk sebab dah di private kan sedihh arrr...