Followers

Friday, November 5, 2010

Jangan Kau Pergi 11

Hafiya melangkah perlahan menghampiri Elman yang leka memerhati gelagat Nurina dan Alif. Dulang berisi Nescafe panas diletakkan di atas meja. Elman mendongak dan memandang wajah Hafiya kemudian berpaling semula ke arah Nurina dan Alif.

“Tengok mereka berdua tu? Kat kampung tak dapat bermain macam tu,” Elman bersuara gembira. Hafiya angguk kepala. Wajah ceria Elman di tatap. Mulut Elman begitu becok sekali memuji anak-anak Hafiya.

“Awak, saya ada perkara nak bincang dengan awak,” Hafiya bersuara perlahan. Elman pandang wajah Hafiya sekilas.

“Bincang? Tentang apa?” Elman pandang wajah serba salah Hafiya. Hafiya duduk di hadapan Elman. Wajahnya sedikit pucat.

“Awak masih sakit perut? Kalau sakit kita ke klinik?” Elman meletakan belakang tangannya ke dahi Hafiya. Hafiya tersentak dan pantas dia menepis tangan kasar itu dari melekat di dahinya.

“Saya ok. Saya tak apa-apa.” Elman kerutkan dahi.

“Apa yang awak nak bincangkan tu?” Hafiya senang bila Elman membahasakan dirinya saya dan awak. Sejuk rasa hatinya. Semakin lama mengenali Elman, dia semakin mula memahami lelaki itu. Mungkin semasa di awal perkahwinan mereka dulu, Elman marahkan dirinya. Yelah, siapa yang suka bila terpaksa berkahwin dengan perempuan yang dia tak kenali. Lebih-lebih lagi janda beranak 2 macam dirinya. Hafiya mengeluh.

“Saya ingat nak terima cadangan papa. Kerja kat syarikat dia,” Hafiya bersuara perlahan. Elman pandang wajah Hafiya. Sebenarnya, dia tahu rancangan papanya hendak mengambil Hafiya bekerja di syarikatnya. Namun dia terasa berat hati hendak melepaskan Hafiya. Dia sendiri tidak pasti mengapa.

“Papa dah bagi tahu tentang tu pada awak?” Hafiya kerutkan dahi. Wajah Elman di pandang.

“Kenapa? Awak dah tau?” Perlahan Elman angguk kepala. Sudah lama papanya menyuarakan hasrat untuk mempelawa Hafiya membantunya di syarikat. Ini semua kerana Elman langsung tidak menunjukan minat untuk menjadi usahawan. Dia bimbang, syarikat yang diusahakan itu tidak punya penganti.

“Awak betul-betul nak bekerja dengan papa?” Hafiya tunduk merenung kaki sendiri, kemudian dia angkat muka dan mengangguk perlahan.

“Saya nak cuba.” Elman bersandar malas. Namun wajahnya merona merah.

“Habis tu, saya macamana? Saya kena tinggal sorang kat kampung tu?” Elman tiba-tiba bersuara kuat. Hafiya tersentak.

“Errr...awak ni kenapa? Perlahan sikit suara tu. Nanti hairan orang dengar,” Elman picit kepala. Dia bingung. Perasaannya sukar untuk di kawal. Tanpa mereka sedari, dua pasang mata memerhati gelagat mereka dari dalam rumah.

“Abang, betul ke apa yang kita buat ni?” Pn.Mariam bertanya pada suaminya. Suaminya hanya tersenyum. Dia sudah merancangkan sesuatu untuk masa depan Elman dan Hafiya. Dia tidak mahu hubungan itu sia-sia.

“Percayalah. Abang pasti ianya akan menjadi.” En.Ezhan berkata yakin. Pn.Mariam masih bimbang.

“Bagaimana kalau Hafiya batalkan niat dia tu?” Pn.Mariam bertanya gusar. Wajah suaminya dipandang. Segaris senyum terpapar diwajah En.Ezhan.

“Itu lagi baik. Tandanya, Fiya dah mula sayangkan Elman. Jadi kita tak perlulah susah-susah nak satukan mereka.” Pn.Mariam angguk kepala.

“Tetapi, abang tetap akan pujuk Fiya tolong abang kat syarikat tu. Buat masa sekarang, abang nak bagi masa untuk mereka berdua tu kenal hati masing-masing. Kalau Elman masih jugak tak dapat nak terima Hafiya dalam hidup dia, abang akan pisahkan mereka.” Pn.Mariam kerutkan dahi.

“Abang nak pisahkan mereka? Abang dah gila? Sanggup abang buat macam tu?” En.Ezhan tersenyum kelat.

“Abang tak mahu anak kita berdosa menyeksa perempuan yang baik macam Fiya tu. Kalau Elman tak dapat membahagiakan dia, kita carikan calon suami yang baik untuk dia. biar Elman tu putih mata.” Pn.Mariam geleng kepala.

“Abang sayang pada Hafiya?” P.Mariam bertanya perlahan. Wajah mendung suaminya ditatap. Biarpun wajah itu tenang, namun sebenarnya banyak kisah luka yang tersimpan kukuh di dalam hidup suaminya.

“Sayang. Yam?” En.Ezhan bertanya pula pada isterinya. Pn.Mariam angguk kepala.

“Pertama kali Yam tengok muka dia yang bersih dan lembut itu, Yam dah jatuh sayang pada dia. Begitulah wajah arwah Elfiya. Nama mereka juga hampir sama. Kalau dia masih hidup, tentu sekarang dia sebaya Fiya, kan, bang?” Pn.Mariam bersuara sedih. En.Ezhan kesat airmata. Sudah lama nama itu tidak meniti dibibir mereka. Semuanya sudah menjadi sejarah.

“Yang awak sibuk nak kerja kat syarikat papa tu kenapa? Awak nak rampas harta papa pulak? Sebab tu awak perangkap saya. Betulkan?” Hafiya mengeluh. Sudah lama mereka tidak bergaduh. Hafiya jadi malas. Dia memang malas hendak melayan marah suaminya itu. Bila penat bergaduh, walaupun semuanya itu bukan salah dirinya, dia tetap juga rasa bersalah.

“Tak mengapalah. Nanti saya bagi tahu papa, saya terpaksa menolaknya.” Elman kerutkan dahi. Dia baru saja hendak marah, tetapi Hafiya sudah mengalah. Dia tak kisah jika Hafiya hendak membantu papanya di syarikat itu. Elman sebenarnya merasa bimbang. Hampir setahun bergelar suami isteri dan segala keperluannya dijaga dengan teratur oleh Hafiya membuatkan Elman takut hendak membiarkan Hafiya jauh darinya.

“Awak tak kisah?” Hafiya pandang wajah Elman. soalan suaminya itu memang sangat menguji imannya. Walaupun dia agak kecewa sebab tidak dapat lari dari Elman buat seketika dia tetap geleng kepala.

“Saya? Saya okey je. Besok kita balik kampung,kan?” Hafiya bertanya malas. Elman angguk kepala.

“Erm...barang-barang saya awak dah kemas?” Hafiya kerutkan dahi. ‘Hari tu kata tak payah kemas barang dia. Sebab tu aku tak kemaskan,’ Hafiya garu kepala yang tidak gatal.

“Errr...bukankah awak kata tak payah kemas barang awak hari tu?” Elman pandang wajah Hafiya yang jelas keliru.

“Apa pulak tak kemaskan? Kat rumah tu pakaian saya sedikit je tau,” Hafiya mengeluh lemah. Suara Elman yang kasar itu merobek hatinya. Sedikit sebanyak dia terasa bila Elman meninggikan suara.

“Yelah. Saya naik dulu. Pukul berapa nak berangkat esok?” Hafiya berdiri dan sedia untuk beredar. Ingatkan nak berbincang, akhirnya dia pulak diberi tugas mengemas pakaian lelaki itu.

“Awal sikit. Pukul 10.00 pagi. Taklah lambat sangat sampai kat kampung. Mari. Saya pun nak naik atas,” Dengan selamba Elman menarik tangan isterinya. Hafiya tersentak namun tidak pula menolak. Dia mengekori langkah Elman. Seketika dia merasa bahagia bila jarinya digenggam kemas oleh Elman. Saat itu dia terasa seperti terbang diawangan bila jari jemari mereka bertaut. Hafiya pandang wajah bersih suaminya. Tampan. Mereka meneruskan langkah menuju ke rumah.

“Fiya tak apa-apa?” Hafiya tersentak bila mendengar suara Elman menyapa telinganya. Hafiya merasa hairan kerana tubuhnya sedang dipeluk oleh Elman.

“Errr....saya? kenapa dengan saya?” Hafiya bertanya bodoh. Elman kerutkan dahi. Baru sebentar tadi Hafiya hampir terjatuh. Nasib baik dia sempat memaut pinggang isterinya. Kalau tidak, tentu isterinya jatuh. Sangkanya Hafiya pengsan lagi kerana wanita itu langsung tidak bersuara. Hanya matanya terbuka luas merenung dirinya.

“Awak hampir terjatuh tadi. Awak tak ingat?” Elman masih memeluk pinggang Hafiya. Hafiya tersentak dan terus menolak tubuh Elman.

“Maaf,” Ucapnya gugup. Elman tersenyum kecil. Tidak lama kemudian dia ketawa besar. Hafiya berpaling dan mejeling tajam wajah suaminya yang sedang enak mentertawakannya. Elman angkat kening. ‘Ada perubahan,’ Bisiknya dalam hati. Nampaknya ketakutan Hafiya semakin berkurangan. Terleka seketika Hafiya bila menatap wajah tampan itu ketawa. ‘Betapa kacaknya dia,’ Bisiknya. Elman berpaling semula ke pintu utama. Setelah mengunci pintu rumah, Elman berpaling memandang wajah Hafiya yang masih kaku merenungnya.

“Kenapa awak takut sangat pada saya? Saya ni suami awak tau,” Elman menghampiri Hafiya yang sedang berdiri kaku di tengah rumah. Hafiya masih tidak bergerak. Seolah-olah dipukau. Redup mata suaminya membuatkan langkah kakinya seperti diikat. Matanya terus merenung wajah tampan itu. Elman terus tersenyum manis. Saat itu Hafiya seperti tunduk padanya. Perlahan Elman menyentuh bahu Hafiya dan matanya terus merenung wajah cantik itu. Dagu runcing milik Hafiya disentuh lembut. Wajah isterinya begitu mendamaikan. Tidak pernah mereka berkeadaan seperti itu. Cuba mendekati hati masing-masing tanpa ada gangguan. Hafiya benar-benar terpukau dengan ketampanan lelaki dihadapannya ini.

“Fiya akan jadi isteri El untuk selamanya.” Elman bersuara perlahan. Cukup perlahan dan hanya Hafiya yang mendengarnya.

“Fiya..saya...errr...” Elman menanti dengan sabar. Hafiya gugup.

“Ibu....Ina lapar,” Elman dan Hafiya tersentak dan berpaling memandang wajah mengantuk Nurina di kaki tangga. Cepat-cepat Hafiya menepis tangan Elman. Elman tersentak kemudian dia berpaling memandang wajah pucat Hafiya. Hafiya berlari menghampiri Nurina.

“Lapar?” Nurina angguk kepala. Petang tadi Nurina tidak mahu makan. Katanya dia terlalu letih dan perlu tidur awal. Sebab itu dia terjaga ditengah malam. Hafiya terus menarik tangan Nurina dan membawanya ke dapur. Elman mengeluh. Beberapa saat kemudian dia tersenyum dan menggeleng kepala.

“Kenapa dengan aku ni? Tapi, Fiya memang cantik.” Bisiknya sendirian. Elman menaiki tangga menuju ke bilik sambil menyanyi.

*************************

7 catatan:

hana_aniz said...

hihihi.. bunga-bunga cinta sedang bloom!!

kaira_syuma said...

cinta hadir tanpa mereka sedari....

Anonymous said...

kacaula ina ni..hehehee..

♥cikHanNa ♥ said...

ada perkembangan..
bagus2~

MaY_LiN said...

wawawa..
ade bunga sakura la..
ina ni..spoil..
sian ayah..
hihihi

nursya said...

dalam ati ader taman....
lalalala....

MamA mE'YeA said...

bl sambungan citer nie nk ada kt wall nie....