Followers

Sunday, August 15, 2010

Jangan Kau Pergi 6

“Awak tunggulah saya.” Elman mengejar Hafiya yang sudah jauh ke hadapan. Hafiya menoleh ke belakang. Elman terkial-kial meniti batas sawah. Hafiya tersenyum melihat suaminya yang jelas tidak biasa meniti batas. Silap hari bulan boleh jatuh. Nurina sudah jauh ke hadapan. Pagi tadi ketika Hafiya menyatakan dia hendak ke sawah, Elman menawarkan diri untuk menghantar. Sangka Elman akan terus balik, namun sebaliknya lelaki itu turut sama hendak ke sawah.
Katanya dia teringin nak tengok sawah padi.

“Huh...Susah jugak ye. Kalau tak berhati-hati tentu jatuh ni,” Elman geleng kepala. Ini kali pertama dia ke sawah. Selama 27 tahun dia hidup di bandar sebab itu dia tidak ada pengalaman menjejakkan kaki ke sawah. Hafiya tersenyum.

“Nah.” Hafiya menghulur kayu untuk di jadikan tongkat. Elman menyambutnya dengan senang hati. Hafiya sedikit pun tidak kekok berjalan di atas batas yang kecil dan licin itu. Malah dia juga mendukung Alif. ‘Sungguh cekal wanita itu.’ Bisiknya dalam hati.

Mereka sampai di sebuah pondok kecil yang tidak berdinding. Elman duduk melepas lelah.

“Siapa yang buat pondok ni?” Elman bertanya sambil memandang sekeliling. Permandangan sawah yang luas itu begitu menenangkan. Elman menghirup udara segar. Hafiya sudah bersedia hendak melangkah ke dalam sawah berpaling memandang wajah selamba Elman.

“Saya minta tolong mereka di kampung tu. Bagi upah kat mereka.” Elman angguk kepala. Dia hairan melihat Hafiya berjalan perlahan di dalam sawah yang digenangi air sehingga paras betis.

“Err...Awak, tak ada lintah ke?” Hafiya memandang wajah Elman. Wajahnya merona merah. Hafiya sebenarnya sangat takut pad lintah, namun bila mengingatkan masa depan dia dan anak-anak, Hafiya memberanikan diri. Kini Elman sudah menyebutnya. Perasaan takut itu sedikit mengganggu emosinya.

“Jangan sebut nama binatang tu. Nanti kalau saya terfikir tentang binatang tu, alamatnya tak jadi kerja lah saya dibuatnya.” Elman tersenyum. ‘Penakut jugak. Ingatkan tak,’ Elman terus tersenyum. Perlahan dia juga mengikut jejak langkah Hafiya. Alif dan Nurina sedang leka bermain di pondok. Mereka berdua diberi oleh Elman sebuah buku lukisan untuk mereka berdua melukis.

“Nak buat apa kat dalam ni?” Elman bertanya bodoh. Hafiya dilihatnya sedang membongkok. Sambil ditangannya terdapat sebilah parang.

“Potong rumput lah? Takkan nak tangkap ikan pulak?” Hafiya kerutkan dahi. Elman ternganga.

“Owh!!!!.” Elman tunduk memotong rumput. Hampir 5 minit Elman dan Hafiya memotong rumput tanpa suara. Hafiya tersenyum bila mendengar suara Elman yang mengeluh.

“Besar sawah ni, larat ke nak potong rumput semua ni?” Elman berdiri tegak meregang pinggang yang terasa sakit. Baru 5 minit tunduk dan merungut. Hafiya berpaling memandang wajah Elman yang sudah berubah merah.

“Awak!!!!!!!!!!” Hafiya menjerit kuat sambil jarinya menunding ke tanah. Elman terpinga-pinga.

“Apa?” Soalnya pelik. Rumput di tangan di lontar ke tanah. Hafiya bercekak pinggang.

“Habislah anak padi saya tu.” Elman memandang wajah merah Hafiya. Menahan marah.

“Apa pulak?” Elman masih tidak faham. Hafiya gigit bibir menahan rasa marah. Namun beberapa saat kemudian dia tersenyum tetapi segera wajahnya dipalingkan ke arah lain. Elman masih tidak tahu mengapa Hafiya menjerit sebentar tadi. Kemudian dia memandang sekeliling tempat dia berdiri. Kemudian dia memandang pula ke tempat Hafiya.

“La...kenapa tak potong rumput tu?” Jarinya menunding ka kawasan Hafiya sedang berdiri. Hafiya merenung geram wajah suaminya.

“Lebih baik awak berdiri kat tepi je. Awak tahu tak bezakan padi dengan rumput?” Hafiya bertanya geram. Elman garu kepala.

“Kenapa? Mana satu padi mana satu rumput?” Elman bertanya gelabah. Hafiya mengeluh.

“Yang kecil-kecil ni rumput. Yang batangnya banyak dan sihat ni padi. Penat tau saya tanam padi ni,” Hafiya geleng kepala. Nasib baik kawasan yang dirumput oleh Elman itu tidak besar. Jika tidak jenuhlah dia menanam semula dikawasan tersebut.

“La...kenapa tak bagi tahu awal? Habis tu, macamana ni?” Hafiya geleng kepala.

“Ingatkan awak tahu.” Hafiya menghampiri Elman dan pada masa yang sama, Hafiya tidak dapat mengimbang badannya lalu terjatuh dan memeluk tubuh Elman. Elman yang tidak bersedia terus terduduk. Hafiya tersentak. Keadaan mereka yang terlalu hampir itu membuatkan masing-masing terdiam. Mata bertentang mata mengundang debar di dada masing-masing. Beberapa saat kemudian, Hafiya menolak tubuh Elman dan membuatkan Elman terbaring di atas tanah.

“Fiya!!!!!!!!!” Elman menjerit. Hafiya tersentak kemudian dia ketawa besar. Habis kotor baju lelaki tersebut. Elman merenung tajam wajah Hafiya yang tertawa besar. Beberapa saat kemudian tawa itu semakin perlahan dan terus hilang. Hafiya tutup mulut dengan tangannya. Debaran di dada semakin terasa. Namun hanya seketika bila katawanya terlepas lagi. Elman geleng kepala. Hafiya mengelak bila jari Elman mendarat dihidungnya. Hafiya muncung mulut bila tidak berjaya mengelak.

“Padan muka,” Elman ketawa besar. Hafiya muncung mulutnya.

“Dah. Pergi sana. Bersihkan diri kat sana tu.” Hafiya menghalau Elman ke tepi. Elman berjalan perlahan. Bau lumpur membuatkan Elman terasa hendak muntah. Hafiya geleng kepala. Dan dia meneruskan kerjanya yang tergendala sebentar tadi. Sementara itu, Elman menjemur baju yang dipakainya dan mengambil keputusan untuk mengajar Alif dan Nurina.
Setelah hampir pukul 11.30 pagi, mereka berempat pun balik.

“Ada apa yang saya boleh tolong?” Elman bertanya perlahan sambil menjenguk ke dapur. Hafiya sedang menyiang ikan.

“Takpe. Dah nak siap pun. Awak berehatlah kat luar sana. Tentu awak penatkan?” Hafiya berkata tenang. Elman menghampiri sinki. Perlahan tangannya mencuci pinggan mangkuk yang terdapat di dalam sinki tersebut.

“Ikan ni nak masak apa?” Hafiya bertanya sambil menoleh ke arah Elman yang sedang leka mencuci pinggan mangkuk.

“Saya tak kisah.” Elman menjawab perlahan. Hafiya angguk kepala. Kemudian dia mendiamkan diri. Memikirkan masakan apa yang sesuai dengan ikan sembilang itu.

“Kalau saya masak ikan ni di campur dengan buah mempelam, okey tak?” Elman garu kepala yang tidak gatal. Dia hairan. Bukankah buah mempelam itu biasanya dibuat sambal atau kerabu. Tidak pernah dia mendengar buah mempelam dicampurkan dengan mana-mana jenis ikan.

“Boleh ke? Tak pernah dengar pun,” Elman kerutkan dahi. Hafiya tersenyum. Sudah dijangka reaksi itu yang dia akan lihat.

“Ye. Boleh. Buah ni mengantikan asam gelugur atau asam jawa. Sedap.” Hafiya bersungguh-sungguh meyakinkan Elman.

“Ye ke? Okey. Kalau tak sedap, saya nak awak buatkan bekal untuk saya setiap hari,” Hafiya mencebik.

“Hari-hari saya memang buat bekal untuk awak. Pelupa betul,” Hafiya muncung bibirnya.

“Eh...ye ke? Terlupa pulak. Kalau macam tu, kalau sedap, saya akan cuci pinggan mangkuk setiap hari. Okey tak?” Hafiya tersenyum sambil menjungkit bahu.

“Suka hati awak. Tapi jangan merungut kalau terpaksa cuci pinggan tu semua,” Elman angkat kening. Sekadar mencuci pinggan mangkuk kotor tidak menjadi masalah padanya.

*********************

“Cuci semua ye. Tu kuali kat atas dapur jangan lupa cuci ye,” Hafiya menggulum senyum bila melihat Elman bertungkus lumus mencuci pinggan mangkuk kotor. Ketika makan tadi Elman telah mengakui masakan tersebut memang sedap walaupun puas dia cuba menidakkan kesedapan masakan tersebut. Hafiya teringat perbualan mereka ketika makan tadi.

“Macamana? Sedap tak?” Elman masih mendiamkan diri. Dia terus menyuap nasi dan menceduk lauk ikan sembilang masak buah mempelam tersebut. Hafiya geleng kepala melihat Elman langsung tidak mengendahkan mereka bertiga. Setelah kekenyangan dan lauk tersebut hampir habis dilahap barulah dia menjawab.

“Betul-betul sedap. Petang nanti buat lagi ye?” Elman tersenyum puas. Sambal buah mempelam yang Hafiya hidangkan juga hampir habis. Memang menyelerakan. Dia tersandar kekenyangan.

“Kalau hari-hari macam ni, alamatnya samakin berisilah saya ni,” Hafiya tergelak.

“Janji mesti ditunaikan,” Hafiya angkat kening. Elman garu kepala.

“Janji?” Soalnya pelik. Beberapa saat kemudian dia tersenyum.

“Okey. Takde masalah.” Hafiya tersengih.

“Awak dah sampai ke mana?” Hafiya tersentak bila disergah oleh Elman. Hafiya kerutkan kening.

“Dah habis mencuci?” Soalnya pula tanpa menjawab soalan Elman. Elman angguk kepala. perlahan Hafiya menghampiri sinki dan menjenguk ke rak pinggan dan mangkuk. Disentuhnya tapak satu persatu dan kemudian dia angguk kepala.

“Okey. Bersih. Tak perlulah saya cuci lagi,” Ucapnya tanpa memandang wajah Elman. Elman bercekak pinggang.

“Owhhh....awak check kerja saya ye? Jangan pandang rendah kat saya. Kalau setakat cuci pinggan mangkuk tu, kacang je. Kereta kat luar tu pun saya mampu cuci, ini kan pula barang kat dapur ni,” Hafiya mencebik dan berlalu dengan senyuman terukir dibibirnya.

***************************

3 catatan:

keSENGALan teserlah.. said...

waah..
dah makin baik..
bagus2..

smbung2

hana_aniz said...

hahahaha..
bagus2. ada kemajuan. hubungan diorg da makin up. ngee~~ nak lagi!

MaY_LiN said...

huhuhu..
da berbaik nampak nye..
bagus bagus..