Followers

Sunday, October 7, 2012

Relaku Pujuk 12




“Mawar, Madam panggil.” Aku angkat muka dan menghentikan mesinku. Wajah muncung Kak Onah menyapa mataku.

“Kenapa kak?” Aku bertanya pelik sambil berdiri dan membetulkan bajuku.

“Entahlah. Orang tua tu angin satu badan. Pagi-pagi lagi dah marah-marah.” Aku kerutkan  kening.

“Dah. Tak payah nak buat muka pelik tu. Cepatlah. Pergi jumpa dia.” Aku tersengih.

“Ala. Akak ni. Cuba bawa bertendang.” Itu ayat Shin Chan aku ciplak. Kak Onah membesarkan matanya. Aku terus menikus.

“Bertenang  ke bertendang? Kau ni, bercakap ikut suka mulut dia je. Atau kau nak kena tendang?” Aku mencebik. Kemudian aku ketawa besar.

“Kak, lelaki handsome kat belakang tu. Nanti dia nak mengorat kakak, tapi kalau dia nampak bibir Donald Duck akak tu, dia U-Turn pulak.” Aku sempat mengusiknya dan terus berlari anak meninggalkan Kak Onah dengan muncungnya.

“Mawar...Mawar.” Aku berpaling bila mendengar namaku disebutnya dan sempat juga aku  kenyit mata padanya. Dia hanya tersenyum.

“Kan cantik kalau tersenyum macam tu.” Aku cepat-cepat lari bila melihat tangan Kak Onah mencapai sesuatu.

            Perlahan meja Madam aku hampiri. Sambil berjalan, tanganku tak habis-habis mengetuk meja rakan-rakan yang lain.

“Kepala Madam pecah...” Aku bulatkan mata.

“Imahhhh...kau...aku cakap kat Madam nanti,” Aku gertak dia. Sengaja buat muka serius. Imah ni kuat melatah. Aku dan rakan-rakan suka tengok dia melatah. Lebih-lebih lagi kalau waktu Madam tengah marah. Confirm dia tak jadi marah, lepas tu, dia pun turut serta sesi mengusik.

“Huhuhu...Mawar. Janganlah. Aku tak sengaja tadi. Yang kau kejutkan aku tadi kenapa?” Aku tersengih.

“Aku tengok mulut kau terkumat-kamit je dari tadi. Mesti kau tengah kutuk Madam,kan?” Aku tersengih. Imah gigit bibir. Takutlah tu. Semua orang tahu aku ni mesra alam dan tak makan saman. Lagi orang marah, lagi aku suka usik.

“MAWARDINA!!!!”

“Owh...datuk kau pengsan..” Aku pulak yang melatah bila mendengar namaku dilaung kuat. Seluruh production memandang ke arah suara yang menjerit memanggil namaku sebentar tadi. WAH!!! Madam dah bercekak pinggang sambil merenung tajam ke arah ku. Aku hanya tersengih dan perlahan menghampiri Madam.

“Yes Madam,” Aku bagi  tabik spring pada Madam.

“Budak ni. Aku panggil kau jumpa aku, bukannya aku suruh kau usik si Imah tu. Kau ingat ni kilang bapak kau. Aku bagi sekali, baru tahu.” Aku tersenyum simpul.  Wajah Madam yang garang itu sedikitpun tidak membuat aku takut. Sebaliknya, aku tersenyum dan ketawa kecil. Madam gigit bibir. Geram bila melihat aku tersengih. Ala...takdenya aku nak berkecil hati bila dengar Madam cakap macam tu. Telinga ni dah biasa dengar dia kutuk aku macam tu. Apalah Madam ni, takde ayat baru ke?

“Sorry Madam.” Aku tersengih.

“Kau tahu tak, mereka tak jadi hantar kau pergi ke Korea tu?” Aku angguk kepala. Kasihan pulak kat Madam. Dia orang terakhir yang tahu aku tak jadi pergi. Minggu lepas dia bercuti sehingga semalam.

“Tahu.”

“Kenapa?”

“Saya masih muda. Jadi mereka patut berikan peluang pada pekerja yang lebih berpengalaman.” Madam angguk kepala.

“Kau tak kisah?” Aku geleng kepala.

“Okey. Aku ingatkan mereka sengaja nak keluarkan kau dari projek tu.”

“Okeylah tu Madam. Kalau saya pergi, nanti Madam rindu pulak nak marah saya. Tapi yang penting, saya ni pekerja terbaik Madam tau,” Aku dengan bangganya memuji diri sendiri.

“Yelah tu. Kerja nombor satu, bermain nombor satu. Semua benda kau nombor satu. Kalau ada 10 orang yang macam kau ni, boleh gila aku dibuatnya. Dah balik ke tempat duduk kau. Aku kira sampai 10, kalau kau masih berdiri, aku suruh kau buat kerja berdiri.” Aku terus berjalan sambil melenggang. Ala, bukannya betul pun Madam nak kira.

“1,2,3,4” Erkkk...biar betul Madam ni. Aku mula buka langkah seribu.

“10” Aku terus duduk di bawah meja. Kan, tadi Madam kata, dia tak nak tengok aku berdiri. Sekarang aku sedang duduk.  Aku berpaling ke arah Madam sambil buat isyarat peace. Dia hanya geleng kepala. Malas agaknya hendak melayan kerenah aku  ni.

******************

“Mawar, bobbin kau sudah habis?” Aku angguk kepala. Lepas ni kena buka sample baru.

“Sudah kak. Kenapa?” Aku bertanya sambil tanganku tangkas mengemas bobbin yang sudah siap ke dalam plastik untuk dihantar ke meja Inspector sebelum bobbin tersebut di hantar untuk proses seterusnya.

“Sham, bagi sample baru tu pada Mawar. Nanti dia tolong buat.” Aku berpaling ke belakang. Susuk tubuh lelaki yang aku ingin elak berada di tepi meja Kak Onah.

“Okey.” Aku kerutkan dahi. Alamak!!! Sejak aku bagi penumbuk sulong padanya, aku berusaha mengelak dari terserempak dengannya. Lebih-lebih lagi bila teringat, aku terlepas cakap hari tu. kenapalah mulut aku ni celupar sangat. Macamana nak mengelak dari jumpa dia? Akal..cepat...fikir.. baik aku pergi tandas. Ketika aku berpaling, Ishamudin sudah berdiri dibelakangku dan menghalang laluanku. Bila aku menolak kerusi, Ishamudin terus menahannya.

“Tolong buat  ikut gambarajah dalam chart ni.” Aku kembali duduk dan mengangguk kepala. Malas hendak membantah. Biar kerja cepat siap. Tak perlulah dia berdiri lama-lama kat sebelah aku. Akhirnya aku mengeluh.

“Sham, macamana persiapan perkahwinan kau. Tak lama lagi,kan majlis korang tu,” Kak Mila memulakan sesi berbual. Aku malas hendak masuk campur. Hati berdebar-debar bila berada berdekatan dengan lelaki disebelahku ini. Aku tak patut berperasaan seperti ini. Mawar..dia tunangan orang. Ya Allah.. kuatkanlah hatiku.

“Alhamdulillah. Tinggal sedikit lagi.” Suara tenang Ishamudin seakan belati tajam yang menghiris hati. Semoga perasaan suka itu hanya satu persinggahan. Mereka semua tergelak. Aku angkat muka. Hairan melihat mereka tergelak.

“Apa yang lucu sangat tu, kak?” Soalku pelik. Mereka saling berpandangan.

 “Nanti ada orang merana.”  

“Siapa merana, kak?” Aku bertanya pelik sambil tangan tangkas membuat kerja.

“Siapa-siapa yang minat kat Isham ni,lah.”

“Owh!!!” Aku meneruskan kerja. Sekali lagi mereka tergelak. Mereka maksudkan aku ke? Aku mengerling sekilas ke sebelah bila melihat bobbin yang sudah siap tadi diambil oleh Ishamudin. Masih ada tinggal 3 pcs bobbin yang tinggal. Tiba-tiba mesin tersebut buat hal.

“Aduii....” Aku menjerit kesakitan. Jari-jemariku dililit wayer.

“Kau tak apa-apa?” Aku tersentak bila Ishamudin dengan pantas menggenggam jariku.

“Eh!!! Saya tak apa-apa. Isk..lepaslah.”Aku gigit bibir. Arghhh...pasti teruk aku kena lepas ni.

“Maaf. Betul ke tak sakit?” Dia bertanya lagi. Aku angguk kepala.

 “Jahat punya mesin,”Marahku. Bagi menghilangkan rasa gugup disebabkan perkara yang berlaku sebentar tadi. terasa saat ini seperti hanya kami berdua yang  berada di situ.

“Ajar aku macamana hendak buat ni.” Aku mendongak memandang wajahnya dengan riak tidak percaya. Nasib baik aku pakai sarung jari yang dikhaskan oleh pihak kilang. Kalau tidak, memang habis luka jari jemari halus aku ni.

“Nak kena ajar awak jugak ye?” Dia angguk kepala. Aku berdiri untuk memberi ruang padanya. Satu persatu aku memberi arahan padanya. Dia mengikut tanpa banyak tanya. Sesekali, mataku mencuri pandang wajahnya. Dia tetap handsome biarpun ketika sedang membuat kerja dengan wajah serius. Handsome sekali pun, dia bakal menjadi milik orang lain. Aku mengeluh perlahan. Antara aku dan dia memang tiada jodoh. Tanganku membelek bobbin yang sudah siap. Hasil kerjanya sempurna seperti dirinya juga. Sekali lagi aku mengeluh.

“Kenapa? Tak okey?” Aku tersentak dan kembali ke alam nyata. Bila aku angkat muka, Kak Mila dan rakan-rakan yang lain memandang pelik kearahku. Macamana boleh terlupa yang aku berada di tempat kerja. Semua mereka memandang pelik kearahku.

“Kau kenapa?” Kak Kate bertanya. Aku tersengih.

“Takde apa-apa.”

“Mimpi di siang hari,” Kak Sally geleng kepala. Aku muncung mulut.

“Okey tak bobbin tu?” Sekali lagi Ishamudin bertanya.

“Okey. Cuma kena kemaskan wayer kat dalam ni,” Jawabku perlahan. Ishamudin berdiri lalu menyimpan bobbin tersebut ke dalam plastik untuk di analisis.

“Terima kasih.” Ucapnya sebelum beredar. Aku hanya mengangguk kepala.

“Mawar..Mawar. Sempat lagi korang berdua buat aksi melampau kat sini. Nasib baik Hadiah cuti hari ni. Kalau tak, memang akan ada perang dunia ke -5 dibuatnya.” Aku pandang wajah nakal Kak Mila.

“Isk..Kak Mila ni, yang tadi tu, tindakan reflek je.”

“Korang berdua ni sebenarnya memang suka antara satu sama lain. Tadi, Isham pandang kau tak berkelip mata dia. Lepas tu, muka dia pucat bila tangan kau kena lilit wayer tu tadi. Risau betul wajah dia sampai tanpa sedar dia pegang tangan kau. Kemudian, giliran kau pulak merenung dia macam tak pernah nampak lelaki.” Aku kerutkan dahi. Iye ke? Tentu  mereka sengaja nak kenakan aku ni.

“Iskk...saya merenung dia? Bermimpi kot,” Aku menyangkal. Bila masa pulak aku merenung Ishamudin? Buang masa je merenung lelaki macam dia tu.

“Sedarlah Mawar. Tak lama lagi dia akan jadi suami orang. Buang perasaan suka kau tu.” Aku gigit bibir. Biar betul.

“Nampak sangat ke saya suka kat dia,kak?” Kenapa aku sendiri tak perasan tentang perasaan aku pada dia?

“Ketara sangat. Kau memang dah jatuh cinta pada dia.” Terbeliak mataku. Jatuh cinta? Ya Allah, sampai macam tu sekali anggapan mereka.

“Merepeklah kakak ni. Takkan sampai ke situ pulak. Sejak dia marahkan saya hari tu, saya dah tak rasa apa-apa pada dia. Saya anggap dia macam lelaki-lelaki lain.” Aku berkata yakin. Mereka semua tersenyum.

“Biarlah dia Mila. Yang penting dia tidak mengganggu hubungan Diah dan Sham. Suka dalam diam apasalahnya. Lama-kelamaan, perasaan itu akan hilang.” Aku tersenyum mendengar nasihat dari Kak Sally.

“Tapi, kalau mereka berdua berkahwin, aku suka sangat. Secocok.” Aku geleng kepala. Kak Mila ni memang tak faham bahasa. Tak mungkin aku akan berkahwin dengan Ishamudin.

*********************************

Bekerja shiff malam ni memang mencabar keimanan. Yelah, kita ni manusia bukannya kelawar atau burung hantu. Tetapi bila dapat peluang bekerja di waktu malam, memang seronok. Paling seronok dapat buat perkara yang tak dapat dilakukan pada waktu pagi ketika berada di dalam production. Sebagai contoh, apa yang sedang aku buat sekarang ni. Mereka yang lain geleng kepala melihat kenakalanku. Oleh kerana mereka berkawan dengan budak yang tak cukup umur, maka, perangai mereka juga sudah sama seperti aku. Kalau orang lain, mereka akan melarang orang muda buat benda tak elok, tapi, kakak-kakak aku kat sini, mereka ikut je apa yang aku buat. Tapi, bukanlah bermaksud aku boleh buat perkara yang teruk.

“Mawar, cepatlah. Nanti dia terjaga pulak,” Aku angguk kepala. Kertas ditangan dibelek dan setelah puas hati, perlahan aku menghampiri lelaki yang sedang tidur itu. Masa kerja pun sempat tidur. Tidur mati pulak tu. Aku berdiri betul-betul dibelakangnya. Kemudian, perlahan aku lekatkan cebisan kertas tadi dibelakangnya.

“Sorry Bang Jamal,” Aku tersenyum dan berlalu ke tempat dudukku semula. Mereka yang lain sudah tergelak halus. Aku letakkan jari telunjuk di bibir.

“Jangan bising. Putera beradu sedang beradu,” Aku berkata selamba. Setelah itu, kami meneruskan kerja tanpa mempedulikan Abang Jamal aku rasa dah sampai ke Planet Pluto.

“Mak...lagu Cindai lah....” Tiba-tiba aku menjerit kuat. Semua rakan-rakanku angkat muka memandang ke arah ku.

“Kau ni kenapa? Sawan?” Kak Mila bertanya marah. Aku tergelak.

“Sorrylah kak. Semua orang khusyuk buat kerja sampai lupa member kat sebelah dan sampai ke bulan,” Aku tersengih sambil menunding jari ke arah Kak Sally. Kami semua tergelak bila melihat Kak Sally yang sedang lena berbantalkan lengan.

“Sally, bangunlah,” Kak Kate pukul perlahan bahu Kak Sally. Pada masa yang sama, Abang Jamal terjaga. Dia menggeliat seketika sebelum berdiri.

“Wah!!! Abang Jamal, dah sampai Planet Pluto tak tadi?” Aku menjeling sekilas kearahnya. Abang Jamal hanya tersenyum puas.

“Lebih jauh Mawar. Abang nak cuci muka dulu. Tak lama lagi masa rehat,” Aku tersenyum penuh makna. Yes!! Dia tak sedar. Hahahhaa...

           Selepas rehat, kami berlima kembali duduk membuat kerja masing-masing. Kami mesti habiskan stok dan mencapai target yang ditetapkan oleh Madam. Dalam keasyikan kami membuat kerja, tiba-tiba terdengar bunyi meja dihentak kuat oleh seseorang.

“Kepala kau jatuh..”

“Mak!!!”

“Opocot!!!”

Kami berlima berpaling ke arah bunyi tadi. Abang Jamal tergelak. Kami semua menahan dada. Terkejut bukan kepalang bila meja dihentak ketika kami semua sedang khusyuk membuat kerja.

“Mawar, kau ada buat salah pada abang,kan?” Aku angkat muka. Beberapa saat kemudian aku tersenyum.

“Sorry Abang Jamal,” Aku tersengih lagi. Dia hanya geleng kepala.

“Malu betul abang tadi. Masa abang nak pergi tandas tadi, semua budak perempuan kat bahagian tu pandang abang. Mula tu, rasa bangga jugak. Sebab, sebelum ni tak pernah pun mereka pandang abang.” Kami tergelak besar.

“Ye? Kasihan kat Abang Jamal.” Kami berlima ketawa lagi. Dia hanya tersenyum

“Masa tu abang rasa, abang handsome pulak. Abang pun tersenyum bangga tau.”

“Luculah Abang Jamal ni.” Aku tak dapat menahan hati untuk ketawa.

“Sebelum keluar, Alik tegur. Dia cakap, wah!! Murah betul harga kau?” Sekali lagi kami ketawa. Memanglah dia cakap macam tu sebab, kat kertas tu tertulis Potongan 100/100. Stok Terhad.

“Barulah abang tahu yang korang dah kenakan abang.” Abang Jamal ni, buatkan mata kita orang kembali segar.

“Sorry Abang Jamal. Itulah. Siapa suruh tidur kat sini. Nasib baik tak jatuh dari kerusi,” Aku terus mengusiknya.

“Abang pernah jatuh dari kerusi tau. Masa tu, abang jaga budak dekat MC tu. Tak tahu macamana boleh terjatuh. Sedar je, semua orang pandang abang. Mereka ingat abang pengsan. Rupa-rupanya, abang tertidur sampai jatuh dari kerusi,” Aku tergelak besar. Mereka yang lain turut sama tergelak.

“Eh..kenapa mereka tu?” Kak Mila bertanya cemas. Kami semua memandang ke arah sekumpulan pekerja yang sedang berkerumun. Abang Jamal terus berdiri menghampiri mereka. Kak Onah juga berlari ke sana. Kami berlima hanya memerhati dari jauh. Walaupun, sekarang ni waktu malam, tapi, disiplin kena jaga. Tidak lama kemudian, kami ternampak beberapa orang pekerja lelaki mendukung seseorang.

“Kenapa kak?” Sebaik sahaja Kak Onah sampai, aku terus bertanya. Dia tersenyum.

“Ada budak pengsan.”

“Owh!!! Kenapa?” Banyak tanya pulak aku ni.

“Tak cukup rehat. Mereka dah bekerja shiff malam sebulan. Order bahagian tu banyak sangat.” Kami angguk kepala. Nasib baiklah, bahagian kami ni ordernya tak terlampau banyak. Kalau banyak pun, kami di suruh OT sabtu dan ahad. Shiff tetap berjalan macam biasa. Belum pernah lagi kami diarahkan bekerja direct shiff sebulan.

“Nasib baik order untuk bahagian kita ni cukup-cukup untuk kita semua.” Kami angguk kepala.

***********************************
p/s : okey ke tidak.. ~!~  ^~^

2 catatan:

MaY_LiN said...

uish..
nakal sungguh mawar ni kan

Anonymous said...

best,,ble nk publish ye novel ni