Followers

Tuesday, December 29, 2009

Kembali Pulang 18

“Assalamualaikum.” Affan memberi salam. Mira angkat muka. Sekali lagi dia tergamam. Wajahnya pucat.


“Errrr....Awak. Awak tak apa-apa?” Affan gelabah melihat wajah Mira yang pucat itu. Affiah yang menyedari kehadiran abangnya segera menghampiri mereka berdua. Affiah tarik tangan abangnya dan beredar. Setelah agak jauh, barulah Mira kembali tenang.


“Dia ada tanya apa-apa tentang Akmal?” Affan bertanya pada adiknya.


“Dia tak mahu cerita apa-apa. Dia pun tak tanya pasal abang.” Affan hairan.


“Lain kali, jangan muncul macam tu kat depan dia. Kasihan adik tengok dia. Pucat muka dia,” Affiah tersenyum pada Mira yang masih memandang ke arah mereka.


“Abang nak ajak adik makan. Abang belanja,” Affan tersenyum sambil melirik ke arah Mira yang kelam kabut melarikan pandangannya ke arah lain.


“Cantik. Patutlah Akmal sanggup bertukar sekolah kerana dia.” Affan tersenyum lagi.


“Itu je yang lelaki pandang. Cantik. Apa yang ada pada kecantikan tu?” Affiah bertanya kasar. Affan angkat kening tanda tidak faham soalan yang ditanya adiknya itu.


“Cantik? La....Takkan adik tak tahu? Adik pun mahu pakai pakaian yang cantikkan?” Affan bertanya hairan.


“Abang Affan ku sayang, kalau perempuan abang ibaratkan seperti pakaian, bila abang dah jemu pakai, abang boleh buang. Maknanya, bila perempuan yang cantik bertukar jadi hodoh, abang buang dia. Macam tu?” Affiah menjeling tajam pada abangnya.


“Bukan itu maksud abang. Cantik tak semestinya menjurus kepada paras rupa, abang belum cakap habis lagi. Adik dah menyampuk,” Affan mengambil tempat duduk di hadapan adiknya. Leka berbual mereka sudah sampai di kantin.


“Bohonglah kalau abang kata cantik tu perkara lain,” Affiah berkata sinis.


“Pada abang, cantik ni membawa maksud yang banyak. Kecantikan luaran, kecantikan dalaman. Kecantikan luaran, kita dapat tengok dengan mata kasar. Kecantikan dalaman kita dapat rasa dari cara dia bercakap, cara dia pandang kita, cara dia melayan orang disekeliling kita. Ramai yang tidak menyedari kecantikan dalaman ini. Sebab, semua orang hanya nampak luaran sahaja.” Affiah menongkat dagu memandang wajah abangnya.


“Habis, Mira tu, apa yang abang nampak? Kecantikan dalaman atau luaran?” Affiah angkat kening.


“Buat masa sekarang, abang hanya nampak perempuan cantik. Luaran.” Affan tersenyum. Affiah geleng kepala.


“Abang ni, cakap lebih-lebih, tapi masih juga memandang luaran,” Affiah muncung mulutnya. Affan tergelak.


“Bagi abang masa. Bila abang dah kenal dia, barulah abang bagi tahu adik keputusan sebenar abang,” Affan tersenyum.


“Abang nak buat apa?” Affiah bertanya bodoh.


“Adalah. Rahsia,” Affan menyuap nasi goreng Ayamnya. Affiah bingung.


“Jangan abang menyamar jadi abang Akmal sudahlah,” Affiah berkata perlahan. Affan menghentikan suapannya.


“Bagus jugak cadangan tu. Kenapa abang tak terfikir? Lagipun, semua rahsia mereka Akmal dah ceritakan pada abang,” Affan tersenyum. Affiah mengeluh lemah. Affan tersenyum panjang.


*********************************


“Hai...” Mira tersentak. Affan tersenyum manis dihadapannya. Mira memandang sekeliling mencari kelibat sahabatnya.


“Cari Affiah?” Affan terus duduk di hadapan Mira. Mira gelisah bila Affan masih merenung wajahnya sambil tersenyum.


“Saya macam kenal awak? Kita pernah jumpa tak?” Affan memulakan bicara. Mira membalas renungan mata lelaki tersebut.


“Errr...rasanya tak pernah.” Mira menjawab perlahan.


“Ye ke? Kenapa saya rasa, saya pernah kenal awak?” Affan terus menduga Mira. Mira menggaru telapak tangannya sambil memandang sekeliling.


“Orang cakap, kalau gatal telapak tangan, maknanya ada rezeki masuk. Betul ke?” Affan mengubah topik perbualan. Mira berdengus kasar.


“Perkara karut,” Jawabnya kasar.


“Mana adik awak?” Mira bertanya kasar.


“Ingatkan tak nak tanya tadi. Affiah tak dapat datang, dia suruh saya gantikan tempat dia,” Affan terus tersenyum. Mira memandang tajam wajah Affan yang selamba itu.


“Huhh!!!! Kalau macam tu, saya nak balik,” Mira berdiri dan bersedia untuk beredar.


“Mak saya cakap, lesung pipit saya ni pemanis wajah. Bila dewasa kelak, saya akan jadi lelaki kacak. Sekarang dah kacak dan menjadi lelaki yang baik,” Affan bersuara perlahan. Langkah Mira terhenti, beberapa saat kemudian Mira menoleh. Merenung wajah lelaki yang tetap tersenyum manis itu. Memang jelas kelihatan lesung pipit di pipi lelaki itu.


“Akmal?”


Perlahan Mira menyebut nama yang sudah lama tidak meniti dibibirnya. Affan tersenyum.


“Sekarang dah tukar nama. Affan,” Lama Mira mendiamkan diri. Sudah lama dia tidak mendengar berita tentang Akmal. Akmal pernah berjumpa dengannya selepas 6 bulan mereka habis belajar. Dan berita yang di bawa menghancurkan hatinya.


“Awak dah berubah.” Mira berkata perlahan dan kembali duduk. Affan tersenyum.


“Ye. Dah lama kita tak jumpa. Tentu banyak perubahan. Awak pun dah banyak berubah. Kenapa tak nak tegur saya?” Affan memandang wajah Mira yang tiba-tiba mendung.


“Saya tak nak mengganggu awak. Awak apa khabar sekarang? Dah ada anak?” Affan terbatuk.


“Awak ni. Pandai buat lawak.” Affan geleng kepala. Mira tersenyum kelat.


“Apa pulak buat lawak. Dulu awak kata, awak bakal bertunang. Tentu sekarang dah berkahwinkan?” Mira hairan. Affan tergelak. ‘Alamak!!! Apa yang aku nak jawab ni? Akmal tak cakap pulak pasal ni. Aduh...’ Affan bingung.


“Owh!!! Ye. Eh...bukan. Maksud saya, saya tak jadi kahwin. Terputus ditengah jalan,” Mira tersentak.


“Maaf. Tapi kenapa?” Affan mengeluh lega bila Mira mempercayainya.


“Jodoh tak panjang. Awak pulak? Macamana sekarang? Dah berpunya?” Mira geleng kepala.


“Belum jumpa yang sesuai.” Affan tergelak.


“Belum jumpa yang sesuai? Iye ke? Ataupun, awak masih menunggu saya?” Wajah Mira merona merah. Affan tergelak bila melihat Mira membeliakkan matanya.


“Mengada-ngada. Entah-entah, awak putus tunang sebab tak dapat lupakan saya. betulkan?” Mira pula mengusik Affan. Affan tersenyum.


“Ye. Saya tak dapat lupakan awak. Segala-galanya tentang awak,” Affan terus berlakon. Mira geleng kepala.


“Jangan nak merepek.” Mira serba salah. Sebahagian hatinya gembira mendengar khabar tersebut, tetapi sebahagian lagi meraguinya.


“Awak dah banyak berubah.” Mira bersuara perlahan.


“Yeke? Tak perasan pulak. Berubah semakin handsome atau semakin tak handsome?” Affan berkata selamba.


“Perasan.” Affan tergelak dan Mira tersenyum sinis. Beberapa ketika kemudian, mereka sama-sama mendiamkan diri. Dan bermula pada hari itu, hubungan mereka semakin rapat.


Suatu hari Mira bertanya sesuatu yang mengganggu fikirannya.


“Awak, awak dan Affiah....hari tu, Affiah cakap awak abang dia. Setahu saya, awak takde adik.” Mira bertanya hairan. Affan terbatuk.


“Errrr..Affiah? Dia...sepupu saya. Adik sepupu.” Affan menjawab gugup. Mira pandang wajah Affan. Kemudian dia tersenyum.


“Owh!!!!.”Mira angguk kepala. Affan mengeluh lega. Nasib baik Mira seorang yang tidak suka bertanya banyak.


***************************

4 catatan:

sinichies_girl88 said...

sambung lagi
best...bes...

kaira_syuma said...

TQ...

::cHeeSeCaKe:: said...

erm..sape affan ni dgn akmal??
ape hubgn dorang smpai akmal leh cite sume bnde kt die..n muke dorang leh same..

YONG JIAO XIU said...

hmm ni siap la klo mira tau cerita sebenar, mau marah. affan tipu dia, menyamar jd cousin dia, akmal kan?