Followers

Thursday, February 10, 2011

Relaku Pujuk 1

Sebelum sesi temuduga, aku pergi ke tandas terlebih dahulu. First time pergi temu duga ni, semua perasaan datang. Handak buang air kecillah, nak buang air besarlah. Sakit perut tiba-tiba pulak. Aku terus berlari bila menyedari sudah terlewat. Ketika aku sedang berlari ke dewan yang dikhaskan untuk calon-calon menunggu giliran, aku terlanggar seseorang. Sakit punggung aku sebab jatuh terduduk. Bila aku angkat muka, aku terpandang seorang berpakaian seperti angkasawan. Aku garu kepala kemudian jari telunjuk aku letak di bibir. Tengah berfikir, sama ada aku sekarang ni bermimpi atau memang kenyataannya aku sedang berada di angkasa lepas? Aku berdiri. Dalam kepala penuh dengan soalan.

“Erkkk...Aku dah sampai ke angkasa lepas ke?” Aku garu kepala lagi. Dah macam orang tak betul pulak. Angkasawan kat depan aku tu pulak terus kaku. Macam ternampak hantu. Kemudian, aku memberanikan diri mencucuk perutnya dan dia mengelak. Pelik. Tahu pulak dia nak mengelak. Aku geleng kepala dan terus beredar meninggalkan lelaki angkasawan tu sebaik sahaja namaku dipanggil oleh Sitah. Beberapa kali aku berpaling pada lelaki angkasawan itu, dia masih memandang ke arahku. Apalah bengong pulak aku ni, lembap betul. Mana ada angkasawan kat sini. Kalau ada pun, tentunya bukan kat sini. Malas nak fikir.

Ketika menunggu giliran dipanggil untuk pemilihan kedua, aku terpandang seseorang. Dalam hati dan puji lebih tinggi dari gunung Kota Kinabalu akan ketampanan lelaki itu. Tetapi, aku hanya berani tengok dari jauh. Dia tentu tak perasaankan aku. Yelah, kami kat sini ramai. Lagipun, tempat dudukku agak terlindung dari pandangannya. Lelaki itu memandang ke arah kami. Aku pandang ke belakang. Ada perempuan cantik dibelakangku. Agaknya, dia tengah pandang perempuan cantik tu. Takpelah. Aku tumpang sekaki. Walaupun dia tak tengok aku, aku tengok dia. Aku geleng kepala dengan gelagat tak betul aku ni. Siapa nak lepaskan peluang tengok lelaki kacakkan? Begitu juga dengan aku. Melayan perasaan. Berangan sekejap, jika lelaki itu yang menjadi kekasihku. Alangkah bahagianya. Tapi, ada ke lelaki kacak yang nak kat aku? Berangan tak sudah dibuatnya. Baik aku tumpukan perhatian dengan soalan yang akan di tanya oleh penemuduga sekejap lagi. Tapi, mataku masih melekat pada wajah tampan itu. Kenapalah hamba Allah yang satu itu sangat setia memandang ke arah kami. Tiba-tiba jantungku berdegup kencang. Aku membuang pandang ke arah lain.

“Handsomenya. Dari tadi dia tengok aku. Nanti aku nak jumpa dia,” Aku tersenyum kecil bila mendengar gadis dibelakangku bercerita pada rakannya disebelah.

“Wah!!! Bertuah orang cantik ni. Mana-mana pergi pun, mesti ada lelaki nak dekat.” Memang bertuah pun. Memang beruntung perempuan cantik. Semua orang nak dekat dan tarik perhatian mereka.

“Kalau dapat kerja kat sini, kan best. Hari-hari dapat tengok lelaki handsome tu.” Aku angkat muka memandang ke arah lelaki tadi. Lelaki tersebut melarikan wajahnya ke arah lain. Bila aku toleh ke belakang, gadis dibelakang aku tu sedang melambai tangan padanya. Berani betul gadis tu.

“Hoi..Minah. apa yang kau gelakkan tu?” Aku tersentak bila Sitah tepuk bahuku. Aku geleng kepala. Dalam hati aku dah gelakkan gadis dibelakang aku tu. Lelaki tadi terus berlalu.

“Takde ada apa-apalah.” Aku geleng kepala dan tersenyum.

****************************************

4 bulan kemudian...

“Mawar……”

“Aduh!!!!!”

Aku menggosok kepalaku yang terkena meja.

“Apa kau buat kat bawah tu?”

Kak Onah menjerit sambil tunduk memandangku yang sedang duduk santai di bawah meja. Aku tersengih.

“Budak ni. Entah apalah yang dia buat kat bawah tu,” Aku keluar dari bawah meja dan duduk sambil goyang kaki. Aku merasakan badan dan mataku segar kembali. Maklumlah semasa menjalankan misi jahatku sebentar tadi, aku sempat tertidur sekejap. Aku tersenyum jahat pada mereka yang memandang wajahku.

“Tersenyum macam kerang busuk,” Kak Onah menjuihkan bibirnya. Aku tergelak. Aku yang dia kata tersenyum macam kerang busuk? Cara dia tersenyum tu, dah macam kerang masak. Bezanya, tak dapat di makan. Kalaulah Kak Onah tahu aku kutuk dia, memang kena ketuk kepala aku ni.

“Mawar…budak tu kirim salam,” Aku berpaling pada budak yang dimaksudkan oleh Kak Sally. Aku kerutkan kening.

“Mana ada budak. Bapak budak adalah.” Liar je mataku memandang sekeliling.

Mereka yang lain tergelak. Yang berlalu kat depan aku ketika itu adalah lelaki handsome. Masalahnya, dia dah berpunya. Sekadar mencuci mata tak salahkan. Tapi, dia pandang aku dengan tajam sekali. Elehhhhh. Kau tak suka aku, aku seratus kali tak suka kat kau. Aku kutuk dia dalam hati je lah. Mula-mula aku nampak dia, seronok sangat. Yelah dapat tengok orang handsome. Sebelum ni dapat tengok kat dalam tv je, sekarang bila sudah bekerja, dapat tengok depan mata. Dialah lelaki yang aku nampak semasa aku temuduga dulu. Memang tak pernah berubah. Muka dia masam 24 jam. Susah sangat nak tengok dia senyum. Aku rasa, kalau dia senyum, boleh pengsan dibuatnya.

Sebagai orang yang sedar akan kekurangan diri, aku hanya berani tengok dia dari jauh. Siapalah aku ni. Sudah la hitam manis dan ketinggian pulak sederhana. Yang sedang sedang saja. Memang tak sesuai langsung masuk dalam carta perempuan cantik. Dah lumrah manusia suka yang sedap dipandang je. Aku ni berbeza dari adik beradik aku yang lain. Mereka semuanya cantik dan kacak belaka. Tinggi macam model. Tapi aku je yang kurang tinggi. Mak aku kata, nanti bila aku dah kerja, dah ada duit sendiri untuk beli pencerah kulit macam Fair & Lovely ataupun Pond’s dan banyak lagi produk kecantikan yang terdapat di luar sana. Sekarang aku pakai Pond’s. Rakan-rakan aku cakap, kulit aku semakin hari semakin cerah. Mungkin kerana bekerja di dalam tempat yang ada aircond macam ni.

Berbalik tentang lelaki handsome dan sombong tadi, bila aku tahu dia sudah berpunya, buat apa hendak habiskan masa sengaja nak tarik perhatian dia? Betulkan? Sebelum ni, aku pernah jugak usha dia dari jauh.

“Kak Sal, tak patut akak buat macam tu tau. Malu saya dibuatnya. Nampak sangat saya ni hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong.” Aku berdengus kasar. Mereka semua tergelak.

“Kita gurau je. Takkan nak ambil hati pulak?” Kak Sally muncung mulut. Sepatutnya aku yang marah.

“Mulai hari ni, tak boleh bergurau perkara yang berkaitan lelaki itu. Kalau lelaki lain, Mawar ok je. Tapi, orang tu, jangan sekali-kali. Bermula dari hari ini. Mawar nak lupakan dia. Nak anggap dia tak pernah wujud dalam dunia Mawar,” Aku berkata tegas. Mereka semua hanya terkebil-kebil mendengar suara lantangku. Aku tersengih.

“Betul?” Mereka bertanya lagi. Aku angguk kepala.

“Sham, dengar tak tu. Dia cakap dia nak lupakan kau.” Aku terbatuk mendengar suara Kak Onah bergema di bahagian kami. Aku berpaling ke belakang. Lelaki tersebut sedang merenung tajam ke arahku. Erkk..bukankah tadi dia sudah pergi ke tempat lain?

“Kak Onah, kenapa tak cakap dia ada kat situ? Mampus...” Aku tepuk dahi sendiri.

“Dia yang bercakap tak pandang kiri dan kanan, nak salahkan orang pulak. Lagipun, baguslah, kalau dia dengar. Kita orang cuma nak sedarkan kau. Lagipun, masih banyak lelaki yang lebih handsome dari dia. Kalau kau nak, nanti akak kenalkan kau dengan staff dari bahagian CF tu. Kau nak?” Kak Onah angkat kening padaku. Aku kerutkan dahi.

“Eh…sibuk hal kita pulak. Tu…Akak semua, bila lagi nak kahwin. Umur bukannya semakin muda. Lainlah macam Mawar, Mawar baru je 19 tahun. Belum lulus lagi ujian memasak,” Aku pandang satu persatu wajah mereka di sekelilingku. Rata-rata mereka berumur lewat 20-an.

“Kita orang belum jumpa yang sesuai lagi. Lagipun, umur macam kami ni, susah nak cari lelaki yang lebih kurang sebaya kita orang. Lainlah Mawar, masa muda nilah, Mawar cari betul-betul. Tak jadi macam akak ni. Dah digelar dara tua.” Kak Onah bersuara lemah.

“Kak Onah tak patut cakap macam tu, kalau ada jodoh, kahwinlah. Kalau takde, mungkin ada kebaikannya jugak. Betul tak?” Aku lihat mereka angguk kepala.

“Yelah Onah. Betul apa yang Mawar cakap tu. Tengok si Norizan tu, dapat bakal suami muda dari dia. Handsome lagi. Manalah tahu jodoh kau kelak dengan lelaki muda,” Aku tergelak mendengar Kak Sally memujuk Kak Onah. Bukan semakin elok mood Kak Onah dibuatnya, semakin merah wajahnya mendengar bicara Kak Sally.

“Cakap ikut suka hati dia je.” Kak Onah geleng kepala. Muncung mulut juga semakin panjang.

Sepanjang malam asyik cerita tentang lelaki sampai mata pun dah tak mengantuk lagi. Minggu ni, kena shiff malam. Memang menyeksakan. Walaupun, kerja teruk, tetapi bila berkumpul dengan kawan-kawan yang satu kepala, hilang rasa penat.

Kenapa lelaki itu pandang aku semacam je. Dia bencikan aku ke? Tapi, aku tak buat salah pun pada dia. Tapi, tak sangka pulak dia bekerja malam. Mungkin dia menggantikan tempat pekerja lain.

“Aduh!!!” Kak Ita terjatuh. Aku tergelak besar. Oleh kerana leka bercerita, aku terlupa nak bagitahu mereka bahawa tali kasut mereka aku ikat. Semua mereka memandang ke arah ku.

“Mawar!!!!!!!!”

Mereka menjerit serentak. Aku sudah berlari jauh dari mereka dan bersembunyi di section lain. Masing-masing membuka ikatan tali kasut mereka yang aku ikat tadi. Aku tergelak lagi. Kasihan pulak tengok Kak Ita, sudahlah jatuh depan juruteknik yang kebetulan lalu di bahagian kami. Lelaki tersebut geleng kepala. Dari jauh, aku nampak dia bercakap dengan Kak Sally sambil tersengih. Beberapa ketika kemudian dia memandang ke arahku yang sedang bersembunyi dari mereka. Perlahan aku berjalan menghampiri mereka.

“Mawar…Mawar…” Aku tersengih.

“Hai abang handsome….” Tegurku sambil tersengih. Lelaki tersebut turut sama tersenyum dan geleng kepala. Ada juga rupanya lelaki handsome sudi menegur aku yang tak cantik ni.

“Kenapa ikat tali kasut mereka? Kalau ada apa-apa hal tadi, kan susah,” Aku tunduk. Walaupun suaranya perlahan, namun membekas dihati. Aku tahu dia menegur dengan cara halus.

“Sorry kakak-kakakku sekalian. Memang nak bagi tahu tadi, tapi korang seronok sangat bercerita tentang lelaki. Tu pasallah saya terlupa nak bagi tahu,” Aku buat muka comel. Walau sebenarnya tak comel. Hahahhaa.. Aku ketawa di dalam hati. Dan, abang Handsome tu turut sama tersenyum.

“Asran, jangan hairan dengan perangai budak tu. Memang perangai dia masih di tahap budak-budak. Tak sedar diri dia tu dah layak jadi isteri orang.”

Kak Onah geleng kepala dengan sikapku. Asran bin Roslan. Lelaki handsome dan pendiam kat kilang kami. Dia adalah lelaki impian wanita kat kat luar mahupun kat dalam kilang. Tak tahu kenapalah orang suka kat dia? Kalau setakat handsome, okeylah. Tetapi, dia juga baik. Dan kalau nak tengok dia marah, susah sangat. Wajah dia tenang 24 jam. Semua orang puji dia baik, kacak pula tu. Berharta lagi. Tu yang buat aku tak suka sangat kat dia. Tapi yang peliknya, dia nampak macam suka sangat kat aku. Itu rakan-rakan aku yang cakap. Takkanlah lelaki yang sempurna seperti itu suka kat aku yang serba kekurangan ni. Memang ada something wrong dia ni. Betulkan?

“Kenapa termenung pulak ni? Suka kat saya?” Soalnya membuatkan aku rasa hendak termuntah. Aksiku itu membuatkan dia dan mereka yang lain tergamam.

“Upsss!!!” Aku tutup mulut dan tersengih. Kemudian perlahan aku tayang gigi yang rasanya putih kot. Sebelum turun kerja dah gosok gigi. Abang Asran geleng kepala dan tersenyum. Kan dah kata, dia susah nak marah. Kalau orang lain, mungkin dah segunung sumpah yang aku dapat.

“Sorry. Hehehhehe…tak biasa dengar ayat power tu? Tekak rasa loya,” Aku meminta maaf. Abang Asran tetap tersenyum.

“Owh!! Nak saya sebut hari-hari?” Giliran aku pula tergamam.

“Tak..tak nak…tak nak..tak suka…tak suka,” Aku dah buat iklan kuman pulak. Sekali lagi mereka semua tergelak.

“Asran..Asran..kesian pulak aku tengok kau. Budak ni, belum cukup umur. Baik kau pergi ngorat model kilang ni je.” Aku tersenyum mendengar suara Kak Onah.

Aku dah tak sanggup nak angkat muka. Yelah, dari tadi abang Handsome ni asyik tengok aku. Beberapa minit kemudian meja kerja kami penuh oleh technician lelaki yang memang suka sangat berborak di meja kami tu. Tak tahu pulak kenapa mereka suka sangat melepak kat situ. Sudahlah membawa bau-bauan yang bermacam-macam. Aku ni jenis yang tak tahan cium bau rokok, mudah je rasa nak muntah.

“Asran…mengorat bunga kat sini rupanya. Tak ajak kita orang pun,” Suara Abang Aqil menyapa gegendang telingaku. Aku terus membuat kerja tanpa menoleh ke kiri ke kanan.

“Ye. Ni nak tanda bunga baru ni. Masih segar lagi,” Asran menjawab sambil tergelak. Mereka yang lain turut sama tergelak. Aku kerutkan dahi.

“Bunga yang segar? Itulah lelaki. Pantang tengok pekerja baru. Semua nak tackle,” Suara kurang senang Kak Onah membuatkan aku angkat muka. Tu pasallah suka sangat tegur aku. Nak mengorat rupanya.

“Jangan nak berangan nak mengorat Mawar ni. Kalau nak mengorat dia kena lepasi kakak-kakaknya dulu,” Kak Sally berkata selamba. Semua lelaki tersebut tergelak mendengar kata-kata Kak Sally. Kenapa pulak mereka ketawa? Rasanya, betullah apa yang Kak Sally cakap tu.

“Mawar…hati-hati tau. Kalau ikut perangai kakak-kakak Mawar ni, nanti Mawar pun kahwin lambat,” Suara lelaki yang agak pendek dari mereka semua itu menyapa gegendang telinga.

“Kita orang lambat kahwin bukan sebab takde orang nak atau jual mahal. Tapi sebab tak nak kahwin dengan lelaki yang tak bertanggungjawab. Itu je,” Suara Kak Kate kedengaran merajuk. Aku tersenyum. Aku tak berani hendak menyampuk, sebab aku masih baru kat kilang ni. Baru je masuk 3 bulan bekerja kat sini.

“Kalau nak mengorat dia ni, kena tanya kakak-kakak dia yang dibahagian BLC dan Molding. Ok,” Semua lelaki tersebut ternganga.

“BLC dan Molding? Siapa?” Soal mereka ingin tahu. Aku tersenyum. Tak tahulah kalau mereka kenal kakak-kakakku itu.

“Korang tak tahu dia ni adik Suhana dan Marina,” Aku tersenyum kelat. Tentu mereka tak percaya. Maklumlah, kakak-kakakku itu cantik-cantik belaka. Mereka jugak yang kata. Tetapi sudah berkahwin dengan pilihan keluarga.

“Betul ke? Kenapa tak serupa?” Kan dah kata, mereka tak percaya. Aku tersenyum sambil terus menunduk.

“Betul awak ni adik Suhana dan Marina?” Abang Handsome tadi bertanya. Aku angguk kepala.

“Kenapa? Tak percaya?” Soalku sambil angkat kening.

“Sebab dia tak cantik, tu pasal korang tak percaya? Tunggu la 5 ke 6 bulan lagi. Dia dalam proses berubah menjadi cantik. Sebelum ni asyik kena cahaya matahari, sekarang duk dalam bilik yang ada air-cond. Bila dah kenal Fair & Lovely, cantiklah dia,” Kak Onah memberi penjelasan yang teliti. Aku tergelak sambil geleng kepala. Mereka yang lain turut sama tersenyum. Kak Onah ni memang seorang yang melucukan. Atas sebab itu aku mudah bergaul dengannya.

“Ala…Kak Onah, tak semua lelaki memandang pada paras rupa. Jenis yang macam dia ni, ramai yang nak, tau.” Aku terbatuk mendengar kata-kata dari mulut salah seorang dari mereka. Cakap ikut sedap mulut je. Boleh jalanlah dengan kata-kata itu.

“Jangan nak buat lawak, Dil. Jenis macam dia memang ramai yang nak. Tapi susah nak dapat.” Seorang lagi menjawab.

“Cuppp!!!!! Er….boleh cerita tentang perkara lain tak? Nanti tak pasal-pasal ada yang kembang hidung dibuatnya,”

Aku tak tahan lagi mendengar mereka bercerita tentang aku. Dah hampir 3 bulan, perkara yang sama aku dengar. Bezanya, sekarang mereka sudah mengetahui aku ada kakak di sini. Rasanya, lepas ni tentu semakin ramai yang cuba menghampiriku. Kak Ana dan Kak Rina ada bagi nasihat tentang lelaki-lelaki kat kilang ni. Bahaya. Semuanya hanya hendak mengambil kesempatan. Lebih-lebih lagi bila jumpa perempuan yang baru nak mengenal dunia luar macam aku ni. Semua mata memandang kearahku. Salah ke aku cakap? Aku kerutkan dahi.

“Siapa yang hidung kembang?” Kak Onah bertanya. Aku tepuk dahi. Lurus bendul betul kakak yang sorang ni. Aku nampak lelaki handsome tadi tersenyum.

“Malas nak layan. Wahai abang-abang sekalian. Terima kasih sebab menghilangkan rasa mengantuk kakak-kakakku sekalian. Sila beredar kerana kami akan menghabiskan kerja yang tertangguh ini. Sekian terima kasih,” Aku berdiri kemudian tunduk hormat. Mereka tergamam mendengar ucapanku yang formal itu. Baru korang tau. Tu baru sikit aku bagi. Nak aku buat ucapan yang lebih baik? Bukan tergamam lagi korang, aku yakin korang semua akan berlari 100 meter punya. Hampir 10 saat mereka mendiamkan diri kemudian beredar sambil menggeleng kepala.

“Kenapa?”Soalku selamba bila Kak Onah, Kak Sally, Kak Kate dan Kak Ita memandangku dengan tajam. Masing-masing geleng kepala. Kak Mila yang sudah beranak empat itu pun turut sama merenungku.

“Mawar, lain kali…kalau ye pun suruh mereka beredar, janganlah kaitkan kita orang. Malulah bila mereka tahu kita mengantuk masa kerja.” Kak Mila geleng kepala. Aku kerutkan dahi.

“Yelah. Budak ni…aku baru je nak pasang jerat nak mengorat lelaki-lelaki handsome tadi,” Kak Ita pula menyampuk. Aku tergelak besar. Itu rupanya. Aku ingatkan perkara apa tadi.

“Kalau pasal tu, memang Mawar minta maaf sangat-sangat. Boleh saya tahu, siapa yang Kak Ita berkenan tu? Nanti saya tolong bagi tahu dia.” Aku menawarkan khidmat percuma.

“Tak payah.” Aku tersenyum lagi.

********************************

4 catatan:

Seorg wanita... said...

Mawar..mawar...nakal tu... :-)

aFaiSh said...

sape la hero dia ek.. lelaki sombong ke juruteknik tu :p
tp biasanya mesti lelaki sombong tu huhuhu :)

MaY_LiN said...

hihihi..
mawar mawar

Anonymous said...

tulisan kecil sangat.. sakit mata la baca.. besar ckit ek.. mekasih.
citer bezz la!!