Followers

Saturday, October 16, 2010

Jangan Kau Pergi 10

“Awak, baju ni nak letak kat mana?” Hafiya bertanya sambil tangannya penuh dengan pakaian Elman. Elman yang sedang leka membetulkan rambutnya dihadapan cermin berpaling.

“Letak kat dalam almari tu.” Jawabnya malas. Hafiya kerutkan dahi. ‘Apasal pulak orang tua ni? Macam merajuk je,’ Hafiya membuka pintu almari pakaian dan menyusun pakaian suaminya di dalam almari. Tinggal beberapa hari lagi mereka tinggal di situ. Cuti sekolah akan berakhir tidak lama lagi. Mungkin hari ahad mereka akan kembali ke kampung. Hafiya berpaling. Melihat Elman yang berpakaian kemas menimbulkan persoalan. Selama mereka tinggal di rumah tersebut, tidak pernah Elman keluar malam. Tetapi malam ini lagak suaminya seperti hendak berjumpa kekasih. Mungkinkan Elman hendak berjumpa dengan kekasihnya. Hafiya tidak pernah bertanya tentang masa lalu Elman. Sama ada lelaki itu punya kekasih sebelum mereka bernikah. Tiba-tiba hatinya terasa pedih.

“Saya nak keluar jumpa kawan. Mungkin balik lambat. Awak tak payah tunggu saya, awak tak kisahkan?” Hafiya berpaling memandang wajah Elman.

“Ahh…Owh!!...ye..ye..” Hafiya tidak tahu mengapa lidahnya terasa kelu hendak menjawab pertanyaan Elman itu.

“Kalau ada apa-apa hal, telefon saya.” Katanya sebelum berlalu meninggalkan Hafiya yang masih terpinga-pinga. Hafiya garu kepala bila melihat Elman terus berlalu tanpa sempat dia bertanya. Beberapa minit kemudian Hafiya berlari keluar dari bilik. Namun dia hampa bila melihat kereta Elman sudah berada diluar pagar.

“Kenapa Fiya?” Pn.Mariam bertanya lembut pada menantunya.

“El..errr..Abang El lupa bawak telefon dia. Fiya tak sempat nak bagitahu dia tadi,” Hafiya menunjukkan telefon bimbit tersebut pada ibu mertuanya. Pn.Mariam geleng kepala.

“Dia nak pergi ke mana tu?” Pn.Mariam bertanya sambil menghampiri Hafiya yang sedang merenung jauh ke halaman rumah. Namun soalannya tidak dijawab.

“Fiya…Fiya..” Pn.Mariam sentuh bahu Hafiya membuatkan menantunya itu tersentak.

“Mama…er..apa dia?” Soalnya gugup. Telefon bimbit Elman masih dipegangnya.

“Elman tu nak pergi ke mana?” Hafiya garu kepala yang tidak gatal.

“Katanya nak jumpa kawan dan mungkin balik lambat.” Hafiya dan Pn.Mariam melangkah masuk ke dalam rumah setelah mengunci pagar dan pintu.

“Owh…Fiya pergilah berehat.” Hafiya angguk kepala. Langkah kaki diatur ke bilik tidur. Sebelum kakinya melangkah ke bilik, telefon bimbit ditangannya berdering. Lama telefon tersebut dipandang. Pangilan terhenti seketika. Tiada nama yang tertera di skrin telefon tersebut. Beberapa saat kemudian teltefon tersebut berbunyi lagi. Hafiya berkira-kira sama ada hendak menjawab panggilan tersebut. Tetapi jarinya terlebih dahulu menekan butang hijau.

“Assalamualaikum,” Hafiya bersuara perlahan.

“Waalaikumsalam. Errr…awak siapa?” Suara perempuan bertanya lembut. Hafiya tergamam seketika. Terpikat dia mendengar kelembutan suara wanita itu.

“Err…saya…saya…err…awak siapa?” Akhirnya Hafiya pula bertanya siapa perempuan itu. Perempuan itu ketawa halus.

“Saya kawan Elman. Elman ada dirumah tak?” Hafiya telan air liur. Terasa tekaknya kering.

“Errr…dia dah keluar. Tetapi telefon dia tertinggal,” Hafiya mula bersuara seperti biasa.

“Dia ni..memang pelupa betul. Okeylah. Saya tunggu dia jelah. Awak ni siapa?” Tersentak Hafiya mendengar wanita itu bertanya. Sangkanya dia akan terlupa hendak bertanya lagi.

“Err….saya pembantu rumah En.Elman.” Hafiya bersuara lemah.

“Owh…okey. Terima kasih. Nama awak tadi? Lupa pulak nak Tanya,” Wanita itu ketawa halus. Hafiya turut sama ketawa.

“Fiya. Panggil saya Fiya.” Hafiya menjawab senang.

“Okey Fiya. Senang berborak dengan awak. Saya bosan tunggu majikan awak tu datang. Rasa anak raja pulak dia. Tak patut langsungkan. Perempuan tunggu lelaki. Nampak sangat saya ni mengada-ngada.” Panjang lebar dia bercerita. Hafiya tergelak kecil.

“Cik sabar lah. Kejap lagi sampailah dia,” Hafiya berkata perlahan.

“Dah lama berkerja dengan mereka? Kenapa sebelum ni tak pernah tahu pun Elman ada pembantu rumah,” Wanita itu bertanya pelik. Hafiya gugup.

“Err….cik…maaf, saya kena buatkan air untuk ma…untuk puan saya. Saya terpaksa letak ye?” Hafiya hampir tersasul.

“Owhh… okey. Maaf mengganggu awak.” Hafiya mengurut dada. Lapang rasa dadanya setelah talian diputuskan.

“Agaknya dia kekasih Elman. Tentu dia seorang gadis yang baik.” Hafiya terasa sedih. Perlahan tubuhnya dibaringkan di atas katil. Merenung siling bilik bagi menenangkan perasaannya. Beberapa minit kemudian wajahnya dipalingkan ke dinding pula.

“Mengapa baru sekarang aku memikirkan tentang hal ini? Hubungan ini harus dihentikan.” Ucapnya perlahan. Mengenang nasib diri yang sering gagal dalam perkahwinan membuatkan Hafiya terasa sedih. Airmata mengalir tanpa dipinta. Kadangkala dia merasakan Tuhan tidak adil padanya. Namun dia cepat tersedar bahawa semua yang terjadi adalah ujian yang Allah berikan padanya. Seharusnya dia terima dan berusaha bertahan selagi termampu. Kerana dia yakin kebahagiaan tidak hadir dengan senangnya. Ditanam di dalam hati bahawa dia perlu berusaha mencari kebahagiaan diri. Mungkin berkahwin dengan Elman adalah jalan untuk dia mengecapi bahagia biarpun tidak bersama lelaki itu.

“Kalau begitu lebih baik aku terima tawaran papa. Tapi….mungkin aku susah hendak lepaskan diri dari keluarga ini kelak.” Hafiya teringatkan tawaran yang En.Ezhan padanya.

“Bekerja sambil belajar? Okey jugak.” Hafiya tersenyum. matanya terus merenung siling bilik. Kerana terlalu letih, Hafiya tidak sedar bila dia tertidur. Dia terjaga dari tidur bila merasakan perutnya sakit. Memulas-mulas. Hafiya berlari ke tandas. Beberapa kali Hafiya berulang alik ke tandas. Hendak menelefon Elman, telefon bimbit lelaki itu tertinggal. Akhirnya Hafiya tertidur sambil menggenggam telefon bimbit Elman.


*************************

“El…sini.” Elman tersenyum bila matanya menangkap seraut wajah yang sudah lama menghilang. Wanita yang dulunya sering membantunya dalam setiap perkara.

“Kaira…Wah!!!! Makin cantik kawan aku ni,” Elman menarik kerusi lalu duduk dihadapan sahabatnya. Kaira tersenyum bangga.

“Tengok oranglah. Kau pun apa kurangnya. Makin handsome sekarang. Hati senang.” Elman angguk kepala dan tersenyum.

“Nak makan apa? Nantilah nak gaduh. Kita makan dulu,” Kaira angguk kepala. Kaira melambai tangan pada pelayan yang bertugas.

“Ye cik..nak makan apa?” Kaira dan Elman membelek menu. Kaira kerutkan dahi.

“Kau nak makan apa?” Kaira pandang wajah Elman. Elman sedang garu kepala. Dia sebenarnya sudah lama tidak makan diluar. Lagipun sejak berkahwin dengan Hafiya lidahnya sudah serasi dengan masakan Hafiya. Terasa tak tertelan jika orang lain yang memasak untuknya. Matanya terpandang hidangan ketam. Serta merta senyum terukir dibibir. Kejadian Hafiya pengsan beberapa hari yang lepas membuatkan Elman tergelak kecil.

“Weh!! Aku suruh kau order makanan tu, bukan suruh kau gelak. Rosak betul budak ni,” Kaira merungut. Elman angkat wajah dan merenung wajah masam sahabatnya dengan sisa-sisa senyuman.

“Nanti aku cerita kat kau apa sebab aku jadi rosak macam ni. Dik, bagi Nasi Bariani Ayam Kari ye,” Elman menyerahkan semula buku menu tersebut.

“Airnya, bang?” Elman terdiam seketika.

“Bagi Kopi Tarik kurang manis,”

“Bagi saya Nasi Goreng Tomato. Kurang pedas ye. Air pulak, Rebina Sprite,” Setelah memesan makanan, Kaira pandang wajah ceria sahabatnya. Elman dilihatnya seperti berada diawangan. Kadangkala tersenyum. ada masanya wajah itu muram.

“Kau ni kenapa? Senyap je aku tengok,” Kaira memulakan perbualan. Elman tersentak.

“Kaira, aku dah kahwin,” Elman berkata yakin. Kaira kerutkan dahi. Lama otaknya memproses kata-kata yang keluar dari mulut sahabatnya.

“Kau dah…. Apa tadi?” Kaira bertanya lagi untuk kepastian.

“Aku dah kahwin. Hampir setahun.” Elman pandang wajah tidak percaya Kaira.

“Jangan nak buat lawak okey,” Kaira tersenyum kecil. Elman buat muka serius. Lama kelamaan senyuman Kaira mati. Lama wajah Elman ditatap.

“Betul ke?” Elman hanya mengangguk kepala.

“Kau tipu akukan? Kau sengaja nak kenakan aku. Maklumlah dah lama kau tak kenakan aku,” Elman geleng kepala. Kaira kecilkan matanya.

“Kenapa rakan-rakan yang lain tak bagitahu aku?” Kaira masih tidak percaya. Elman menyandar lemah.

“Takde orang lain yang tahu selain keluarga aku dan juga orang-orang kat kampung isteri aku tu.” Elman pun menceritakan semua perkara yang terjadi semenjak dia berkahwin. Terlopong mulut Kaira dibuatnya.

“Habis tu, mana perempuan tu sekarang?” Kaira bertanya teruja. Elman mendiamkan diri.

“Cantik tak? Mesti cantikkan? Kalau tak, tentu muka kau monyok macam kucing hilang anak,” Kaira tersengih. Elman berdengus kasar. Kemudian dia tersenyum bila membayangkan wajah kelat Hafiya bila dipanggil kucing.

“Kan aku dah kata. Susah betul dengan orang dah angau ni. Isteri kau tu dah mengandung?” Elman terbatuk. Air yang diminum terkeluar. Kaira tergelak besar. Suka melihat wajah Elman yang merona merah itu. Sudah lama dia tidak mengusik temannya itu.

“Kau ni…banyak betul soalan. Satu pun aku belum jawab kau dah tanya soalan macam tu. Apa punya soalanlah. Kami berdua terpaksa berkahwin dan sekarang kami tinggal bersama. Lagipun..tak…” Kata-kata Elman terhenti bila Kaira angkat tangan.

“Jangan kata kau tak berselera nak sentuh isteri kau sudahlah. Nanti memakan diri. Lelaki bukan boleh percaya sangat. Kau tu macam kucing. Depan tuan tunjuk baik, bila orang dah leka, mulalah tunjuk kuku.” Kaira tersenyum lagi. Wajah kelat temannya itu mengundang rasa lucu.

“Mengutuk aku. Macamlah dia tu banyak sangat pengalaman. Aku nak cakap, aku tak nak paksa dia terima aku. Biarlah keadaan yang menentukan jodoh kami. Err…lupa pulak nak tanya. Suami kau apa khabar?” Kaira terbatuk. Oleh kerana leka melayan cerita Elman, dia terlupa hendak memberitahu sahabatnya itu tentang dirinya. Kaira mengeluh.

“Kau tahu, susah betul kahwin dengan anak orang kaya.” Kaira bersuara perlahan. Elman kerutkan dahi. Wajah Kaira dipandang dengan riak hairan. Kaira berkahwin dalam usia muda atas sebab mereka saling mencinta. Oleh kerana mereka berpeluang menyambung pengajian di luar negeri, maka mereka membuat keputusan untuk berkahwin bagi mengelak perkara-perkara yang tidak diingini.

“Apa yang susahnya? Keluarga kau pun okey juga. Habis tu macamana sekarang?” Elman menghirup airnya.

“Keluarga kami okey. Sekarang dia nak kahwin lain.” Terlopong mulut Elman mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Kaira.

“Hai....tak cukup sorang ke? Aku, isteri Cuma seorang lagi rasa pening kepala nak fikir. Nak pasang lagi satu? Memang hebat suami kau tu,” Kaira geleng kepala.

“Kau lain, dia lain. Dia rasa dia mampulah tu. Tapi aku bagi tahu dia, kalau dia nak kahwin lain, dia mesti lepaskan aku.” Elman angguk kepala.

“Faham sangat. Perempuan memang kedekut.” Kaira menjeling tajam.

“Bukan kedekut. Kalau suami yang adil, aku tak kisahlah. Ni, baru bercinta dah abaikan isteri pertama. Kalau dah kahwin, 100 peratus lupa pada isteri tua.” Kaira bersuara kasar. Elman terdiam.

“Kau nak tahu, isteri aku pun kena cerai jugak. Sebab suami dia nak kahwin lain. Anak-anak, isteri aku yang jaga. Kasihankan. Walaupun kami berkahwin sebab terpaksa, tapi bila aku fikirkan, aku bernasib baik kahwin dengan dia. Dapat anak segera.” Elman ketawa besar.

“Ye. Tentu kasihankan. Macam aku ni tak mengapalah. Anak belum ada lagi.” Kaira bersuara lemah.

“Aku hairan betullah tengok kau, dah lama kahwin, takkan takde keinginan nak ada anak?” Elman bertanya pelik. Hampir 7 tahun berkahwin tapi masih belum ada anak. Apa yang mereka kejarkan sangat harta dunia ni? Kaira geleng kepala.

“Sebab aku nak anaklah dia cari perempuan lain. Dia tak nak ada anak dulu. Belum puas nak enjoy. Entahlah. Aku ni makin hari makin tua. Orang lelaki okeylah kahwin lambat. Orang perempuan, masanya singkat. Kalau melahirkan anak umur 30 tahun ke atas, ada risiko.” Elman angguk kepala.

“Aku nak nasihatkan kau, lebih baik kau rancang untuk dapat anak dalam masa terdekat ni.” Elman garu kepala. Mahukah Hafiya mengandungkan zuriatnya. Elman mengeluh.

“Perempuan hatinya lembut. Yang penting kau kena tunjukan yang kau ni seorang yang boleh dipercayai. Beri keyakinan padanya yang kau ni seorang lelaki yang boleh diharapkan. Melindungi dia dan anak-anaknya,” Elman angguk kepala.

“Macam kaunselor la pulak.” Elman bersandar di kerusi. Sesekali matanya melihat jam di tangan. Malam semakin gelap.

“Kenapa? Gelisah semacam je? Kau nak balik?” Kaira menghirup air minumannya. Elman tersengih. Kaira juga turut sama melihat jam dipergelangan tangannya.

“Memang dah lambat pun. Kasihan pulak bini kau. Tertunggu-tunggu kau balik.” Kaira tersenyum. Elman tersenyum.

“Tak kuasa dia nak tunggu aku balik. Aku dah suruh dia tidur awal tadi,” Elman menjawab perlahan. Dalam hati mengharapkan Hafiya menunggu kepulangannya. ‘Nampaknya tak dapatlah aku tengok muka dia yang bersih itu.’ Elman mengeluh perlahan.

“Okeylah. Jum balik. Aku pergi bayar bil dulu,” Kaira berjalan ke kaunter.

“Kau belanja ye?” Elman tersengih.

“Yelah. Lain kali kau belanja. Bawak isteri dan anak-anak kau.” Elman angguk kepala. bersama Kaira umpama dia bersama kakaknya. Kaira tempat mengadu segala masalah, tempat dia mendapat secebis kasih sayang seorang kakak.

“Hati-hati bawa kereta tu. Jangan fikir nak cepat sampai je. Ingat anak isteri, tapi keselamatan kena jaga. Aku blah dulu.” Kaira berlalu ke keretanya. Elman geleng kepala. persahabatan yang terjalin belasan tahun antara mereka berdua tetap akrab.

*******************************

Perlahan langkah kakinya menghampiri katil mereka. Wajah tenang Hafiya yang sedang lena itu mendamaikan. Tersenyum Elman bila mengingatkan tindakan Hafiya bila tahu dirinya direnung begitu. Elman memandang sekeliling mencari kain selimut untuk menutup tubuh isterinya yang sudah meringkuk kesejukan. Namun matanya terhenti pada telefon bimbit ditangan Hafiya. Dahi dikerutkan dan tangannya meraba poket seluar. Elman tepuk dahi bila menyedari dia tertinggal telefon bimbitnya. Perlahan telefon tersebut dicapai. Elman tersenyum lagi. Beberapa saat kemudian Elman menyedari sesuatu. Wajah Hafiya yang tenang tadi berubah riak. Gelisah. Tangan isterinya itu menyentuh perut. Elman gelabah bila melihat Hafiya perlahan membuka mata.

“Awak?” Hafiya bertanya lemah. Dahinya berpeluh. Elman menghampiri Hafiya semula.

“Ye. Saya. Kenapa ni? Fiya demam?” Hafiya geleng kepala. dia berusaha duduk namun tidak berdaya.

“Awak ada ubat tahan sakit tak?” Hafiya bertanya lemah. Rambutnya yang panjang dan terurai itu cuba diikat. Namun sakit diperut membuatkan dia gagal mengikat rambutnya. Elman merampas ikat rambut Hafiya dan dengan selamba mengikat rambut isterinya.

“Ubat tahan sakit? Untuk apa?” Elman bertanya pelik. Wajah pucat Hafiya mengundang rasa cemas.

“Sakit perut.” Hafiya duduk sambil memeluk lutut. Selepas Elman keluar tadi, tiba-tiba perutnya terasa sakit. Sudah beberapa kali dia berulang alik ke tandas. Niat dihati hendak menghubungi Elman. Tetapi telefon bimbit Elman tertinggal.

“Sakit perut? Awak salah makan?” Hafiya angguk kepala. mungkin sebab siang tadi dia terlalu banyak sangat makan buah mempelam muda.

“Kan saya dah cakap siang tadi, jangan makan banyak sangat buah tu. Degil. Sekarang siapa yang susah?” Elman membebel. Hafiya hanya merenung kaki sendiri. Memang salahnya sebab tidak mendengar larangan Elman siang tadi. Buah mempelam memang buah kesukaannya.

“Habis tu, masih sakit lagi? nak ke klinik?” Elman cekak pinggang di hadapan Hafiya. Hafiya angkat muka kemudian laju kepalanya digeleng.

“Tak nak. Dah okey dah. Awak ada tak ubat tahan sakit tu?” Hafiya bertanya sambil buat muka kasihan. Elman geleng kepala.

“Takde. Ubat sakit perut adalah. Tunggu sekejap.” Elman berlalu keluar dari bilik. Hafiya mengeluh lega. Bimbang Elman memarahinya semula. Kemudian dia tersenyum. Nasib baik Elman tidak ada di rumah ketika dia sentiasa berulang alik ke tandas, kalau tak, tentu semakin bising mulut lelaki itu mentertawakannya.

“Nah! Makan ubat ni.” Hafiya menyambut ubat yang dihulur oleh Elman.

“Pahitnya. Ubat apa ni? Tak pernah saya makan ubat yang pahit sangat ni,” Hafiya berusaha menelan ubat tersebut. selama dia hidup, tak pernah dia merasa ubat yang sepahit itu.

“Itulah ubat yang paling mujarab. Mahal saya beli tau. Dahlah, saya nak mandi,” Elman mencapai kain tuala dan beredar ke bilik air. Wajah Hafiya kelat. teras hendak muntah bila ubat tersebut terkena tekaknya. Perlahan Hafiya berlalu ke dapur.

************************

5 catatan:

miz ruha said...

mau lg,,

MaY_LiN said...

fiya syg el ya

Anonymous said...

best nak lagi...sambung cepat..hehe

anor said...

cepat sambung lagi, bestlah....

nursya said...

hati fiya ngn el saling bertaut yek...
blh la tmbah ank lg...
hihihihi....