Followers

Friday, December 11, 2009

Kembali Pulang 15

“Hai...” Mira menyapa Akmal yang sedang menikmati kuih karipap di kantin. Akmal tersentak. Kuih yang dimakannya terjatuh. Terkejut bila di sapa oleh Mira. Bagaikan bermimpi disiang hari.

“Hai,” Ucapnya sepatah. Mira duduk dihadapan Akmal sambil tersenyum.

“Berdamai?” Mira hulur tangan untuk bersalam. Akmal pandang tangan Mira di hadapannya. Teragak-agak dia menyambut tangan halus itu.

“Kita lupakan perkara lepas ye. Kita masih kawan,kan?” Mira bersuara perlahan. Akmal terdiam. Tidak tahu jawapan apa yang harus diberikan. Kemudian dia angguk kepala. Mira tersenyum.

“Ok. Awak apa khabar?” Mira bertanya lembut bila merasa tidak selesa bila Akmal masih merenungnya.

“Errrrr...Saya sihat. Awak?” Mira tersenyum kelat.

“Macam yang awak nampak. Kat luar sihat. Tapi kat dalam tu, tak pasti. Sebab duduk kat dalam. Tak nampak,” Mira tersenyum. Akmal gelisah.

“Saya minta maaf jika menyakitkan hati awak. Saya tak bermaksud nak buat begitu,” Akmal tunduk merenung piring. Mira mengeluh.

“Tak mengapa. Niat awak baik. Saya je yang tak faham. Jangan risaulah. Saya dah okey,” Mira berusaha tersenyum.

“Baguslah. Sekarang bolehlah saya tumpukan perhatian dalam pelajaran.” Akmal bersuara perlahan. Mira angguk kepala.

“Janji awak tak cuba satukan saya dengan mana-mana lelaki sudahlah,” Akmal tersenyum.

“Ok. Saya janji tak buat lagi,” Mereka sama-sama mendiamkan diri melayan perasaan.

“Akmal, jum masuk kelas,” Mira tersentak bila mendengar suara Rita menyapa. Akmal angkat kepala dan tersenyum.

“Mira, saya masuk kelas dulu,” Mira membalas senyuman Rita yang jelas mengejek dirinya.

“Ok,” Mira hanya mampu melihat Akmal dan Rita berlalu.

“Sudahlah Mira. Dia dah ada kekasih. Baik kau lupakan perasaan kau tu. Lebih baik tumpukan perhatian dalam pelajaran. Pelajaran lebih penting. Nanti bila dan berjaya, baru fikir tentang cinta,” Mira berkata perlahan bagi memujuk hatinya yang merana. Mira tarik nafas perlahan dan menghembusnya. Hilang sesak di dada.

Sepanjang beberapa bulan terakhir sebelum ujian STPM bermula, hubungan mereka kembali seperti sediakala, Cuma bezanya, masa Akmal lebih banyak bersama Rita. Dan Mira hanya mampu memandang dari jauh Akmal yang ceria bersama Rita.

********************

“Mira, kau tahu tak, Akmal...” Zuriana menghampiri Mira yang sedang mengemas mejanya. Mereka baru sahaja selesai menduduki ujian STPM.

“Apahal?” Mira bertanya hairan.

“Akmal pengsan tadi. Dia di hantar ke hospital,” Bekas pensilnya terjatuh.

“Bila?” Mira bertanya cemas. Zuriana membantu Mira mengutip pen dan pensil Mira.

“ Lebih kurang 15 minit sebelum habis masa ujian tadi. ” Mira terduduk.

“Kenapa dia pengsan?” Mira bertanya hairan. Zuriana geleng kepala. Mereka bergegas balik ke asrama untuk mengemas barang.

“Nal, Akmal kenapa?” Mira tarik tangan Zainal yang sudah bersedia hendak masuk ke dalam kereta. Zainal memandang wajah risau Mira.

“Aku tak tahu. Dia masih di hospital. Belum sedarkan diri,” Mira melepaskan tangannya dari lengan Zainal. Terasa lemah segala sendinya mendengar khabar berita tersebut.

“Nanti, kalau ada berita, bagi tahu kita orang ye?” Zuriana pandang wajah Zainal. Mira mendiamkan diri sehingga kereta mamanya menjemputnya.

*******************************

Mira memandang sekeliling kedai makan tersebut. Akmal berjanji hendak berjumpa dengannya di kedai tersebut. Setelah hampir 6 bulan Akmal menyepikan diri. Mira terkejut bila mendapat panggilan telefon dari Akmal. Sungguh dia tidak menyangka Akmal hendak berjumpa dengannya. Mira hampir melompat dan menjerit kesukaan bila mendengar suara perlahan Akmal. Apa yang pasti, cintanya pada lelaki itu masih kuat, walau berkali-kali cuba dinafikan.

“Assalammualaikum.” Mira menoleh ke arah lelaki yang memberi salam tersebut.

“Waalaikumsalam.” Mira menjawab perlahan. Dia berdiri dan membalas renungan mata lelaki tersebut.

“Awak apa khabar?” Mira masih mendiamkan diri.

“Awak. Awak dengar tak?” Akmal melambai tangan di hadapan muka Mira. Namun Mira masih setia merenung wajahnya sehingga menimbulkan riak hairan pengunjung yang lain.

“Mira,” Akmal tepuk bahu Mira perlahan. Mira tersentak dan tertunduk malu.

“Maaf.” Mira terus duduk tanpa memandang wajah Akmal yang tersenyum melihat kegugupannya.

“Dah lama sampai?” Akmal memulakan bicara.

“Baru jugak.” Mira menjawab perlahan. Akmal angguk kepala.

“Kita makan dulu. Lepas ni kita jalan-jalan. Ada perkara yang hendak saya bagitau awak,” Akmal tersenyum. Mira kerutkan dahi. ‘Perkara apa ye? Adakah dia akan luahkan perasaan dia pada aku?’ Mira berbisik sendirian. Kemudian dia tersenyum dalam hati. ‘Perasan.’ Mira kutuk diri sendiri.

“Masa last kita exam hari tu, saya dengar awak pengsan dan di hantar ke hospital. Awak tak apa-apa ke?” Sudah lama Mira ingin mengetahui perkara tersebut. Akmal tersenyum.

“Ye. Saya tak apa-apa. Cuma keletihan sebab tak cukup rehat. Sebelum tu, Tahniah!!! Awak dah jadi pelajar U sekarang,” Mira tersenyum halus.

“Terima kasih. Awak pulak. Saya langsung tak dengar cerita tentang awak,” Mira menghirup Ice Lemon Tea yang dipesannya sebentar tadi.

“Saya belum dapat tawaran lagi. Tak tahu nak masuk ke mana. Mak suruh belajar kat sini je, tapi ayah suruh sambung belajar kat luar negeri.” Mira angguk kepala.

“Mana-mana pun okey. Yang penting niat kita nak belajar.” Akmal angguk kepala mendengar kata-kata dari bibir comel itu. Akmal terus merenung wajah gadis yang terlalu dirinduinya. Mereka menjamu selera dalam suasana sunyi. Sesekali mereka berbalas senyum. Masing-masing mengambil peluang tersebut untuk menikmati saat-saat yang mereka tunggu selama ini.

“Zainal apa khabar?” Mira bertanya khabar berita sahabatnya itu. Semenjak tamat sekolah, dia jarang berhubung dengan Zuriana. memandangkan dia dan Zuriana berlainan Universiti membuatkan hubungan mereka agak renggang.

“Zainal sihat. Zuriana pun okey. Kadangkala kami bertiga pernah jugak keluar bersama. Tapi tak seronok keluar dengan mereka berdua tu, maklumlah orang bercinta, terasa pulak yang kita ni kacau daun,” Akmal tersenyum kecil. Mira geleng kepala.

“Iye ke?” Mira bertanya sinis. Rasa tidak percaya Zuriana dan Zainal tidak menyenangi kehadiran orang lain.

“Takdelah. Kami tetap sama macam dulu jugak. Kadangkala mereka berdua tu, tak mcam orang bercinta, nampak macam orang berkawan rapat.” Mira angguk kepala mendengar kata-kata dari mulut Akmal.

“Awak, errr....awak pernah dengar tentang Rita?” Mira pandang wajah selamba Akmal.

“Kenapa dengan dia?” Akmal bertanya hairan.

“Dulu, awak dan Rita....itukan...errr..” Akmal menanti dengan sabar ayat seterusnya. Tetapi hampa.

“Maksud awak, saya dan Rita bercinta?” Mira angguk kepala. Akmal tergelak besar. Beberapa mata pengunjung memandang hairan kearah mereka. Mira tertunduk malu bila perasaan akan pandangan mata dari pengunjung lain.

“Awak ni, perlahanlah sikit,” Mira berdengus.

“Sebenarnya, saya dan Rita tak pernah ada hubungan lebih dari seorang kawan. Sebenarnya, Azlan yang merancang supaya saya berkawan rapat dengan Rita. Kami bertiga sengaja hendak menguji awak.” Akmal tersenyum penuh rahsia.

“Menguji saya? tentang apa?” Mira kerutkan dahi. Tidak faham maksud tersirat.

“Adalah perkara yang ...nanti kita cerita lagi. Makan dulu.” Mira jungkit bahu.

“Rita dan Azlan memang dah lama bercinta. Tapi mereka tak nak bising-bising. Takut heboh satu sekolah, nanti kena tangkap oleh cikgu pulak. Kena hukum lagi,” Mira tergelak.

“Yelah tu. Kenapa nak rahsiakan dari saya?” Mira hairan. Akmal terus tersenyum.

“Rahsia,” Akmal tersenyum lagi. Mira kerutkan dahi. Tidak puas hati. Akmal batuk beberapa kali sehingga menimbulkan rasa hairan di hati Mira.

“Awak tak apa-apa? Kenapa muka awak pucat?” Akmal meraba pipinya.

“Yeke? Ni mesti sebab terkena hujan semalam. Masa main bola petang semalam, kena hujan. Pagi tadi rasa berat sangat hendak bangun, tapi bila memikirkan saya dah janji nak jumpa awak, saya gagahkan jua. Saya mesti jumpa awak hari ni. Sebab itulah, saya tak kisah sekalipun saya sakit teruk,” Mira geleng kepala.

“Lain kali, kalau tak sihat tak payah pergi. Lain kali boleh jumpa lagi.” Mira membebel.

“Saya takut takde lain kali. Takut tak sempat,” Akmal bersuara perlahan. Wajahnya berubah muram.

“Apa pulak tak sempat. Kalau hari ni tak sempat, esok masih ada lagi. Kalau tak sempat jugak esok, hari berikutnya pun masih ada.” Akmal terus merenung Mira yang leka bercakap.

“Saya rindu nak tengok awak membebel,” Akmal tersenyum senang. Mira muncung mulutnya.

“Ada-ada je.” Mira menjeling tajam ke arah Akmal. Akmal tersenyum dan geleng kepala.



********************

5 catatan:

::cHeeSeCaKe:: said...

akmal sakit ker?
jgnla mati ngn watak akmal..
xmo sad ending klu bole..

sakura said...

aah...
betol2 biar lah cite nie happy ending plizzz..

kaira_syuma said...

hehehheee..masih panjang lagi cite ni...blm ada ending lagi. mybe mengecewakan ckitlah.....Mira & Akmal atau org lain.

YONG JIAO XIU said...

ni mesti akmal sakit ni kan?

Nur Ayla said...

Arap2 Akmal x mti... cm nk nngis jew... citer iey best!